Proč ADSL?

Jakožto dlouholetý uživatel modemu, posléze rok a půl smluvně nucený otrok linky ISDN :-), jsem se již delší dobu poohlížel po možnostech pevného nelimitovaného připojení k internetu za málo peněz. Bezdrátová technologie byla v mém případě nedostupná (bytové družstvo totiž zakázalo dávat cokoli na střechu a z balkónu bylo vidět na stěnu protějšího domu :), klasická pevná linka byla pro mě příliš drahá, kabelová televize s internetem zatím otálela, takže jsem čekal a čekal... až jsem se dočkal: Prvních nabídek ADSL!

Nabídek nebylo mnoho...

Jelikož jsem byl jeden z prvních objednávajících, ohlížel jsem se spíše po doplňkových službách, než po ceně. Potřeboval jsem pevnou IP adresu a dobré smluvní podmínky. Volal jsem do Nextry, kde mi na obchodním oddělení nejprve sdělili, že pevná IP adresa není součástí jejich nabídky, posléze svůj názor změnili. SkyNet ji ani nenabízel, a u Ipexu byla za příplatek 105 Kč. Nakonec jsem se rozhodl právě pro tuto firmu, protože mají na rozdíl od ostatních výpovědní lhůtu pouze 1 měsíc, takže bych podle potřeby mohl změnit připojení okamžitě (u ostatních firem je to několik měsíců až půl roku).

Co na to Telecom?

Nebudu ani podrobně zmiňovat mé časté dotazy na Českém Telecomu, resp. na jeho prodejnách Telepoint nebo na horké lince - na dotaz, zda při přeměně ze stávající linky ISDN na klasickou HTS, budu platit instalační poplatek za ADSL znovu, mi nejprve odpovídali ve stylu "Kdybyste si to objednal u nás (míněno u IOL), určitě byste neplatil nic." až pak přešli k doslovné propagandě "Ale proč si to neobjednáte u nás, vždyť u těch firem (míněno "alternativních") budete mít další paušály, o kterých ani nevíte...". Schizofrenie Českého Telecomu jakožto velkoobchodního poskytovatele ADSL a maloobchodního poskytovatele IOL je zde patrná. Pracovníci hotline by si měli zopakovat školení ("Ale vždyť to je jedno, ten modem na ISDN i HTS je úplně stejný..."). Ale mě už na tom nezáleželo, protože jsem se za pár týdnů stejně dověděl, že za ADSL bych při přechodu z linky ISDN platil znovu (a to po přeměně na HTS bych možná byl znovu několik týdnů bez ADSL!) - a samozřejmě je modem jiný :-) a je zapotřebí pár dalších úkonů než jen "odstranit" ISDN-krabičku.

Objednáváme!

Objednávka u Ipexu probíhala čistě elektronicky... Do formuláře jsem zadal potřebné údaje, načež mi za chvíli přišla zpráva, že bude služba objednána v okamžiku přijetí platby za instalaci (1680 Kč). Spustil jsem tedy internetové bankovnictví a provedl převodní příkaz, načež za dva dny již byla objednávka provedena (nebylo nutné žádného fyzického podpisu smlouvy, výpověď služby nastává okamžikem nezaplacení měsíčního tarifu). Mezitím mi dorazila potěšující zpráva, že první měsíc ADSL bude zdarma. Nyní zbývalo počkat, co udělá Telecom - instalace měla smluvně proběhnout do 21 dnů od oficiální objednávky (Ipex se raději pojistil prováděním instalace do 30 dní).

Samozřejmě, že se nedělo nic - respektive dělo. Objednal jsem si totiž jiný (levnější) cenový program ISDN (hned po objednávce ADSL), abych platil měsíčně samozřejmě co nejméně. Ovšem tato změna byla pro Telecom NEPŘEDSTAVITELNOU (a pro mě nepochopitelnou) překážkou, aby moji objednávku odmítl. S Ipexem jsme tedy raději počkali na kýžený den, 17. března, což je "den zúčtování" a v platnost vešel můj nový cenový program. Objednávka do ČTc byla znovu podána, a tentokrát byla přijata. Nyní již bylo nutné počkat tři týdny... Mimochodem kolega z nedalekého města si ADSL objednal ve stejný den jako já (u IOL) a nainstalován ho měl už 14. března. Sice neměnil cenový program, ale i přesto (jak dále uvidíte) byla rychlost instalace větší...

A co dál?

Mezitím jsem se pravidelně chodil vyptávat na Telepoint (kde již mimo jiné od svého pro-IOL-ovského chování upustili) "kdy už konečně mi to přijdou namontovat". Paní z prodejny byla velice ochotná, ovšem v databázi měla napsáno "rozpracováno" a nic dalšího mi nemohla říct. Uběhlo asi 16 dní a ozval se Telecom, ovšem jenom na "prověření kvality linky". Přišel sem jeden člověk, který rozmontoval telefonní zásuvku, zavolal někam do firmy a se slovy "Tak to prověř!" svůj úkol splnil a za chvíli odešel. Asi je to jenom výsada ISDN linek, protože mí kolegové na HTS byli "prověřování" na dálku. Anebo si prostě místní pracovníci chtějí prohlédnout moderní interiér bytu :o).

Že by konečně instalace?

Za dva dny se ozvala telefonistka ČTc, aby mi nabídla termíny na fyzickou instalaci ADSL - nejbližší volný termín byla přitom středa (23. den od faktické objednávky!), ale co jsem dělat - Telecomu jsem žádné sankce z prodlení nárokovat nemohl :). Termín jsem přijal a ve středu už tady byl další "instalatér", který si přinesl kufřík, splitter a modem. Instalace zde probíhala déle, než bylo v plánu, protože měl problémy s větší koktavostí. Přesto splitter na ADSL připojil bez problémů (nemontoval jej na zeď, ale jenom je položil vedle krabičky z ISDN), hned poté jsem mu pomohl umístit modem, aby on následně na nějaké "kalkulačce s větším displejem" proměřil samotné ADSL. Velice jsem se divil, že neměl notebook na odzkoušení připojení (jak jsem se dočetl v několika podobných článcích), a hned se začal vrtat v mém PC. Z Windows XP byl poměrně překvapen, jelikož na nich instalaci ještě neprováděl. Nakonec se mu to povedlo, protože jsem mu ukázal návod z instalačního CD Ipexu. Ze svého úspěchu měl upřímnou radost, a tak nezbývalo nic jiného, než se připojit.

Problémy, problémy...

Ale ouha, připojení k síti VPN nešlo navázat, resp. zhruba na jeden z deseti pokusů. Poté jsme se dostali na přihlašovací stránku - "dashboard" - kde bylo nutno zadat heslo a jméno, které mi Ipex předtím poslal po e-mailu. Bohužel toto heslo nefungovalo, a tak zaměstnanec odzkoušel pouze login a heslo "test"/"test", aby ukázal, že připojení funguje. Pracovník ČTc několikrát zdůraznil, že za žádnou cenu nesmím vyhazovat krabici od modemu a splitteru, protože je "jejich", a byt následně opustil.

Konečně to funguje!

Následovalo několik telefonátů na 24-hodinovou technickou podporu u Ipexu. Nejprve jsme vyřešili problém s přihlašovacím jménem (nebylo totiž aktivováno), poté jsme změnili heslo (přece jenom osmimístné číslo nebylo příliš zapamatovatelné), nastavili během dne i pevnou IP adresu a nakonec jsme "opravili" i samotné připojení, které se neustále odpojovalo a nešlo v mnoha případech ani navázat - na síťové kartě totiž musí být half-duplex režimu místo full-duplexu (ale o tom moc lidí neví). Od této chvíle pevný internet funguje, je poměrně rychlý, ovšem dobrodružství celého instalačního procesu (5. března - 9. dubna) by si mohl Telecom příště odpustit. I když od čeho by pak měl slogan "Víc než jen slova"?! :-)

A co příště?

Příští týden vám nabídneme přímé zkušenosti ze samotného připojení ADSL - popis připojování, test rychlosti, různých programů, protokolů, ale i výčet problémů, s jakými jsem se zatím za několik týdnů provozu setkal.