Nový formát umožnil kompresi zvuku při zachování vysoké kvality, takže ji bylo možné přenášet snadno v digitální podobě po internetu. Snadnost přenosu a možnost kopírování uvolnily cestu ke kopírování skladeb často ilegálnímu, které připravuje hudební a nahrávací studia o miliardy dolarů ročně. Vítězné tažení proti pirátskému stahování hudby je podle odborníků téměř nemožné.

Kompresní algoritmus formátu .mp3 však existoval od roku 1992, kdy se pro něj užívala formátová koncovka .bit. Samotný formát byl ale považován za příliš složitý ke spotřebitelskému využití, což podle odborníků dokazuje, jak předběhl svoji dobu. Dnes je formát .mp3 běžným standardem pro hudbu na internetu i počítačích. Očekává se, že v roce 2006 se prodá ve světě 80 miliónů přehrávačů tohoto formátu.

Nebýt e-mailu posloucháme skladby ve formátu .bit

Ve slavném e-mailu, který po interním průzkumu rozeslal pracovníkům ústavu Jürgen Zeller, padlo rozhodnutí, že místo koncovky .bit se bude používat formátová koncovka .mp3. Památný e-mail s datem 14. července 1995 Zeller odeslal krátce po poledni ve 12:30. 

"Zdar všem, toto je jednoznačný výsledek naší vnitropodnikové ankety. Všichni hlasovali pro .mp3 jako novou koncovku pro ISO MPEG Audio Layer 3 ! Proto prosím všichni dbejte na to, abyste nepoužívali pro webové stránky, shareware, demo a tak dále koncovku .bit. Máme k tomu důvod, věřte mi. Jürgen Zeller," stálo v e-mailu.

Navzdory předpovědím, že na cestě je už nástupce .mp3 jako například kompresní formát .ogg, se zdá, že deset let stará empétrojka přežije. Jeho kvalitní kompresní algoritmus vypracovaný v době, kdy ho nemohly přehrát v reálném čase ani ty nejrychlejší počítače, vzbuzuje podle odborníků dodnes údiv.