Počasí v minulých dnech zamotalo hlavu nejen probouzející se přírodě, ale své si užili i řidiči. Mnoho motoristů věrných zásadě, že při déletrvajících teplotách nad deset stupňů je záhodno vyměnit zimní obutí za letní, prožilo nejednu krušnou chvilku při jízdě po zasněžených silnicích. Sníh neodradila ani příloha portálu Tiscali Motoristovo jaro, ve které ale naštěstí najdeme i spoustu cenných rad hodících se do každého počasí.

Všechny rady mají prakticky jediný cíl - zabránit dopravní nehodě. Jenže pohled do policejních statistik nehodovosti jasně ukazuje, že někteří řidiči jsou prostě nepoučitelní. Jen za minulý víkend se na našich silnicích stalo 1,316 dopravních nehod, při nichž bylo usmrceno 13 lidí a hmotné škody činily více než 65 miliónů korun. Již tradičně mezi nejčastější příčiny patří nepřiměřená rychlost, nesprávný způsob jízdy nebo nedání přednosti v jízdě.

Velkým varováním může být nejzávažnější nehoda podle počtu zúčastněných vozidel, ke které došlo 1. listopadu 1994, kdy se na dálnici D1 srazilo 47 vozidel nebo tragická dopravní nehoda z 2. února 1999, kdy se u Středokluk střetl autobus s nákladním vozem a o život tehdy přišlo deset osob. Všichni ale máme ještě v živé paměti dosud nejtragičtější nehodu, kterou byla havárie autobusu na Českokrumlovsku, při které 8. března letošního roku přišlo o život 19 lidí.

Lidské životy a zdraví cestujících již nikdo nevrátí, ale účastníci nehody mohou zmírnit alespoň materiální ztráty. Základem je mít uzavřené povinné ručení kryjící riziko škod, které způsobíme provozem auta. Chceme-li se tedy vyhnout nejen placení případných škod, ale i zaplacení nemalé pokuty (až 20 tisíc Kč) za nesjednání povinného ručení, navštivme server Ručení (www.ruceni.cz), na kterém si můžeme jednoduchým způsobem porovnat nabídku jednotlivých pojišťoven. Stačí si vybrat objem motoru automobilu, termíny splátek (roční, čtvrtletní či pololetní) a již vidíme, která pojišťovna pojistí našeho plechového miláčka nejlevněji.

Nepovinné je pak havarijní pojištění, které přijde vhod v případě, kdy se staneme viníky nehody. Pokud nejsme havarijně pojištěni, všechny škody vzniklé na našem vozidle si musíme uhradit z vlastní kapsy. K havarijnímu pojištění lze sjednat řadu dalších připojištění (čelní sklo, zavazadla, úrazové pojištění řidiče a spolujezdců apod.) a výhodné bývá sjednat si u jedné pojišťovny jak povinné ručení, tak havarijní pojištění. Finanční magazín Měšec připravil pro motoristy srovnání pojišťoven nabízejících havarijní pojištění.  

Na silnici se může stát opravdu spousta neuvěřitelných událostí a negativní důsledky většiny z nich můžeme snížit mimo jiné i díky některé z organizací, které jsou připraveny v nouzi pomoci nešťastnému motoristovi. Jednou z nich je kupříkladu Ústřední automotoklub (www.uamk.cz) provozující své dispečerské služby pro motoristy na jednotném telefonním čísle 1230 nepřetržitě 24 hodin denně.

Dalším "žlutým andělem" je od roku 1994 společnost Autoklub Bohemia Assistance (www.aba.cz) s telefonním číslem 1240. Na jejím webu najdeme mimo jiné velmi zajímavé informace pro řidiče mířící za hranice všedních dní. Na jednom místě jsou tu totiž soustředěny informace o důležitých telefonních číslech, povolených rychlostních limitech, pokutách za přestupky, povinné výbavě a mnoho dalších údajů, které bychom měli znát při cestě do některé z několika desítek evropských zemích. 

Stejně jako každý rok, tak i letos jsou díky tuhé zimě silnice ve zuboženém stavu. Pracovníci mající správu silnic na starosti se je tedy snaží opravovat, čehož důsledkem je celá řada uzavírek. Informace o dopravních omezeních na hlavních silničních tazích najdeme na příslušné stránce Ministerstva vnitra. Řidičům brázdícím více či méně ucpané silnice naší metropole jsou určeny stránky Ústavu dopravního inženýrství v Praze (www.udi-praha.cz), kde najdeme informace o uzavírkách v pražských ulicích. Též se zde dozvíme, od kdy do kdy jednotlivé uzavírky trvají, jaký je důvod uzavření příslušné komunikace a na přiložené mapce je k dispozici i rozsah uzavírky.

Jenže marná sláva, k Internetu má ze svého vozu přístup málokdo. Nám ostatním tak nezbývá než se na výše uvedené weby podívat ještě před jízdou a na trase se pak spolehnout na rozhlasové vysílání. Mezi motorizovanými posluchači je již několik desítek let populární Zelená vlna (www.zelenavlna.cz), která o sobě dává vědět nezaměnitelnou znělkou a přináší zprávy o provozu na tuzemských dálnicích a silnicích.

Šťastnou cestu!