Tempo kampaně se před 5. květnem - den voleb - prudce zrychluje. Ministerský předseda Tony Blair a šéf opozice Michael Howard používají k neustálým přesunům poprvé vrtulníky. Až do roku 2001 se jezdilo autem nebo autobusem.

Šéf třetí politické strany liberálních demokratů Charles Kennedy si dokonce najal tryskové letadlo. Novináři nezůstali pozadu a například BBC najala vlastní volební vrtulník, kterým kandidáty honí stejně jako bulvární The Sun.

Internet: Virtuální loviště

Přesto britští žurnalisté letos říkají, že se bojí, že jim leccos důležitého uniká. Jedna z hvězd rozhlasové stanice BBC Radio 4 John Humphrys se přiznal, že "ještě nikdy neměl ve volební kampani pocit, že se něco děje a my nejsme pořádně schopni zjistit co."

Podle jednoho z jedovatějších komentářů to může být tím, že v oblacích, kde křižují zmíněné vrtulníky, nejsou žádní voliči.

O to více jich je na internetu, kde se pořádá honička virtuální. Například konzervativci zakoupili skoro všechny kombinace internetových adres sestavených ze jména Tony Blair, zatímco labouristé si zase pořídili práva na mnohé adresy, které vznikají ze jména šéfa opozice Michaela Howarda.

Internetové deníčky na scéně

Oba muži mají také internetové deníky zvané blogy, které jsou dnes tak populární. Nicméně jen málokdo si myslí, že Blair si svůj deník píše sám, a Howard zase převážně vystavuje oficiální dokumenty a už pronesené projevy.

Větší zájem je o blogy nezávislé, které se soustřeďují hlavně na likvidaci mýtů a polopravd. Móda politických blogů přišla do Británie z USA, protože zdejší politické strany si musely všimnout role, jakou sehrály loni při volbě prezidenta USA.

Programy pomáhají optimalizovat volební úsilí

Hlavním importem ze Spojených států jsou ale počítačové programy, které pomohly tamním stranám v posledních volbách poměrně přesně cílit agitaci. Republikáni jsou přesvědčeni, že klíčové státy Florida a Ohio spadly do klína jim právě díky vysoce přesným a efektivním metodám založeným na počítačové analýze voličů.

Sociologické výzkumy ukazují, že o výsledku voleb v Británii rozhodne asi milión lidí v asi stovce obvodů, takže se obě hlavní strany ze všech sil snaží zaměřit právě na ně a neplýtvat ani časem ani penězi jinde. I proto letos není mnoho billboardů a jiných tradičních, ale drahých a málo cílených nástrojů.

Namísto letáku profesionální DVD

Zato mnozí voliči letos dostali do své schránky nejen tištěný leták, ale profesionálně provedené DVD, a to zejména od vládních labouristů. Konzervativci aspoň píší ručně adresy, aby agitační korespondence měla více osobní nádech.

Digitální retušování fotek

Svérázným způsobem využil moderní digitální prostředky konzervativní kandidát Ed Matts z Dorsetu, který ve svém letáku použil své foto, kde je s konzervativní poslankyní Ann Widdecombovou.

Foto bylo z akce, kde se zastávají jedné místní přistěhovalecké rodiny před hrozící deportací a drží plakát "Nechte je tady". To je ovšem v rozporu s jedním z hlavních předvolebních témat Konzervativní strany, a tak Matts nechal fotografii upravit a na letáku on nese plakát s textem: "Řízené přistěhovalectví" a Widdecombová má heslo: "Ne chaos a nelidskost".