Hlavní obsah

Zeman, Jágr a hromada alkoholu. Češi mají vlastní emoji

Novinky, lez

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Nový balík emoji, který má odkazovat na typickou náturu a návyky tuzemských uživatelů, vytvořila grafička a ilustrátorka Soňa Juríková. Balík kreslených obrázků obsahuje například prezidenta Miloše Zemana, hokejovou legendu Jaromíra Jágra, koňakovou špičku, alkohol nebo rohlík.

Využití Czemoji v běžné komunikaciVideo: Soňa Juríková

 
Článek

Unikátní sada českých emoji se jmenuje Czemoji. „Jsou to emotikony pro každého správného Čecha. Využije je opravdu každý – ať již nadává na politiku, plánuje výlet, nebo píše nákupní seznam,“ prohlásila Juríková na svých osobních webových stránkách.

Právě na nich je k dispozici přehled všech obrázků, které navrhla. Mezi ty nejvtipnější patří ponožky v sandálech, typicky české buchty a koblihy, ale například i celá plejáda tuzemských alkoholických nápojů. Nechybí ani známé osobnosti – hokejista Jaromír Jágr, premiér Andrej Babiš či prezident republiky.

Foto: Soňa Juríková

Ukázka Czemoji

Sada obsahuje kolem 180 emotikonů. Autorka nicméně počítá s tím, že počet czemoji se bude i nadále rozšiřovat. „Česká kultura je neuvěřitelně vizuálně bohatá a sada se tak může donekonečna rozrůstat,“ prohlásila Juríková v rozhovoru pro server Czechdesign.

Czemoji jsou však zatím pouze grafickým návrhem. Práce na jejich uvedení do života, aby je lidé mohli používat na počítačích i ve svých chytrých telefonech, jsou nicméně v plném proudu.

Foto: Soňa Juríková

Ukázka Czemoji

Smajlíci a emoji

Emoji jsou v podstatě předělávky známých smajlíků, které se v elektronické komunikaci používají již desítky let. První smajlík v e-mailu byl totiž odeslán 19. září 1982.

Pod pojmem smajlík si většina lidí představí žlutý kruh symbolizující lidskou tvář, ve kterém dvě tečky signalizují oči a oblouček pusu. Přesně tak totiž smajlík vypodobnil už v roce 1963 výtvarník Harvey Ball.

Foto: AP

BEZ KOMENTÁŘE: Prohlédněte si nové emotikony na Facebooku

Tehdy šlo o součást kampaně pro pojišťovací společnosti. Jejím cílem bylo motivovat zaměstnance k lepší morálce a pracovní kázni.

Od té doby se množství smajlíků výrazně rozšířilo, jednotliví uživatelé prostřednictvím nich zpravidla vyjadřují své emoce. Původní textová podoba prakticky vymizela – počítače, chytré telefony i tablety totiž původní obličeje složené ze tří ASCII znaků v drtivé většině případů dnes již automaticky přepisují do grafické podoby. Zobrazí tedy nakreslenou tvář.

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám