Rozšířit počítačovou gramotnost do krajin takzvaného třetího světa a dostat ji tak mezi celosvětovou populaci stejně jako základy čtení a psaní není nápadem nikterak novým, ovšem až v posledních měsících dospívá vývoj informačních technologií do stádia, kdy nezůstává pouze u nereálných přání.
 
Součástky nutné pro výrobu nejen notebooků se stávají spotřebním zbožím s pramalou výrobní cenou a vysokou dostupností.

Otcem myšlenky penetrovat celosvětovou populaci 100 dolarovým laptopem je profesor Nicholas Negroponte (MIT Media Lab), který v tomto směru poskytl interview magazínu Red Herring na Světovém ekonomické fóru (World Economic Forum) v Davosu (Švýcarsko). Společnosti AMD, Google, Motorola, Samsung a News Corp brzy vytvoří pod jeho záštitou závod, jehož hlavním úkolem bude výroba tzv. 100$ notebooků. Úloha mediální firmy News Corp spočívá v co největším rozšíření obecného povědomí o takovémto výrobku, což má napomoci jeho vyšším prodejním úspěchům a dalšímu snižování ceny.

Hlasujte v anketě pod článkem:
Kolik jste dnes ochotni zaplatit za mobilní počítač, který by měl sloužit jako učební pomůcka vašeho dítěte?

Prototyp tohoto levného přenosného počítače je již hotov a uvedení prvních kusů bylo stanoveno na konec letošního roku, přičemž za 18 měsíců ode dneška má najet jeho plná produkce.
 
Notebook bude vybaven blíže nespecifikovaným procesorem společnosti AMD, 14" TFT displejem a softwarem na bázi Linuxu. Objednávat je možno pouze milión a více kusů.

První destinací, kde se přístroj počátkem roku 2006 objeví, je Čína. Není bez zajímavosti, že také společnosti počínaje Hewlett-Packardem a konče Microsoftem plánují své rozšíření na trh s levnými počítačovými výrobky převážně v oblastech jižní Asie, Afriky a Latinské Ameriky.

Trh se drahých IT součástek nasytil - doba, kdy k nákupu v hypermarketu dostanete jako bonus plochý TFT panel nebo celé PC se začala počítat na desítky měsíců.