Dochází k nim kvůli nechtěnému přesměrování modemu pro telefonické připojení na internet v počítači klientů na linky zpoplatněné zvláštním tarifem," sdělil v pátek mluvčí Českého Telecomu Vladan Crha. Na dotaz Práva, kolik z téměř tisíce reklamací bylo uznáno za oprávněné, opověděl ředitel pro péči o zákazníky Telecomu Milan Dorko: "Žádná. Nemůžeme je uznávat, protože účtovaná spojení se prokazatelně uskutečnila."

Žluté linky

Ve své síti již Telecom omezil na maximálně deset minut volání na tzv. žlutou linku, začínající trojčíslím 900. I za tak krátkou dobu však klient zaplatí šest set korun. Minutový tarif je totiž 60 Kč.

Na některých internetových serverech, například s erotickým obsahem, jsou odkazy, které po jejich prokliknutí buď přesměrují modem počítače na žlutou linku, jež je zpoplatněna zmíněnou sazbou 60 Kč/min., nebo do některé exotické země. Navíc existují i stránky, kde není jasně uvedeno, kolik uživatel za připojení zaplatí. Po provozovatelích žlutých linek proto Telecom smluvně požaduje zveřejnění informací o ceně.

"Snažíme se také zákazníky preventivně upozornit, že se jim v průběhu několika dnů nezvykle svedl účet. Kapacita našeho pracoviště, které je to technicky schopno zajistit, je ovšem omezená," uvedl Crha.

Ostatní operátory Telecom vyzval k doplnění propojovacích smluv o opatření, které by zabránila nevyžádaným spojením. Například Aliatel již vyžaduje od provozovatelů linek závazky, že své klienty dostatečně informují a nepostupují v rozporu s platnou legislativou. Společnost GTS volání na žluté linky standardně zákazníkům blokuje a umožňuje je pouze na jejich výslovné přání.

Český Telecom doporučuje uživatelům, připojeným na internet přes telefon, aby nastavení svého Dial-Up prověřili. Dále by měli ve všech svých aplikacích zakázat automatické vytáčení linky a zamezit spouštění aplikací typu ActiveX, které mohou přesměrování způsobit. Za poplatek 63 korun rovněž mohou požádat o zablokování některých volání.