„V únoru 2015 začal Seznam.cz opatrně testovat doporučování obsahu na domovské stránce u jedné pozice ze serveru Novinky.cz. Na to navázal testem článků ze Super.cz,“ připomněla PR specialistka společnosti Seznam.cz Simona Pecková.

Po několika měsících testování byl ještě před koncem loňského roku systém doporučovaných článků spuštěn pro všechny uživatele. Na Super.cz se doporučují automaticky všechny články, na zpravodajském serveru Novinky.cz se pak doporučuje část článků a další vybírá redakce.

Nová podoba Seznam.cz, zajímavé články se budou zobrazovat ve spodní části stránky.

Aktuální rozmístění jednotlivých služeb a boxů na domovské stránce Seznam.cz

FOTO: Seznam.cz

„Konkrétně u zpravodajských článků z Novinky.cz se nám osvědčilo, že nejlepší zážitek se zachováním žánrové vyváženosti lidem poskytujeme tehdy, pokud automatické doporučování obsahu kombinujeme s redakčním výběrem,“ uvedl Marek Vacek, produktový manažer domovské stránky Seznam.cz.

Kladné zkušenosti s doporučováním byly hlavním impulsem k tomu, aby podobnou vychytávku začala česká internetová jednička využívat také u internetové televize Stream.cz. „Seznam.cz jej spustil všem návštěvníkům domovské stránky po tříměsíčním testování,“ doplnil Vacek.

Videa jsou doporučována podobným mechanismem, jaký se osvědčil i u cílené reklamy. Zjednodušeně řečeno – Seznam.cz lidem nabídne to, co je skutečně zajímá.

Doporučování staví na různých principech

Sluší se zmínit, že u každé služby funguje doporučování na trochu jiných principech. „Zajímavost zpravodajských informací musíte posuzovat podle jiných měřítek, než je tomu u pořadů internetové televize. U obojího je třeba zohledňovat aktuálnost obsahu, nicméně zatímco u prvního vás spíše zajímá oblíbenost konkrétní zprávy v kombinaci s obecnými zájmy čtenáře, u pořadů vás bude víc zajímat to, nakolik je daný pořad diváky preferovaný. Proto zde sledujeme trochu odlišné metriky,“ uvedl Ondřej Javornický, produktový manažer, který má v Seznam.cz na starosti i doporučování obsahu.

„U zpravodajství se zaměřujeme na čtenost článků, která doporučováním vzrostla o desítky procent. U video obsahu se zase zaměřujeme na jednotlivé pořady, které uživatel rád sleduje. Prioritou je pro nás odsledovaný čas, z kterého si můžeme vyvodit kvalitu divácké zkušenosti,“ podotkl Javornický.

Podle něj díky doporučovacímu systému lidé v období od 11. do 17. dubna 2016 přehráli od začátku do konce téměř o pětinu více videí než v předchozích týdnech.