Z dat Zboží.cz, které provozuje společnost Seznam, vyplývá, že zákazníci mnohem častěji recenzují e-shopy než konkrétní produkty. „Poměr pozitivních i negativních recenzí je u e-shopů vyvážený. I největší obchody se potýkají s negativními ohlasy a nejlepší hodnocení se nevyhýbá ani menším, specializovaným obchodům, například e-shopům zaměřeným na domácí mazlíčky," uvedla produktová manažerka Zboží.cz Blanka Kunčarová.

Zákazníci e-shopu Alza.cz loni hodnotili výrobky v téměř půl miliónu recenzí. To představuje 40procentní nárůst oproti roku 2014. „V drtivé většině případů šlo o pozitivní hodnocení. Počet případů, ve kterých zákazníci hodnotili výrobek negativně, se pohybuje do deseti procent. Jedná se především o levnější výrobky, kdy spolehlivost výrobku odpovídala jeho nízké ceně," uvedla mluvčí Šárka Jakoubková.

Recenze ovlivňují nákupy telefonů i počítačů

Z nedávného průzkumu Zboží.cz vyplynulo, že recenze nejvíc ovlivňují nákupy v kategoriích elektroniky, telefonů a navigace, domácích spotřebičů a v neposlední řadě i počítačů. Naopak nejmenší důležitost lidé recenzím přisuzují v kategoriích kosmetiky, oblečení a móda či auto moto. I zde se o recenze ale zajímají více než dvě třetiny nakupujících.

Význam recenzí při rozhodování o nákupu podle marketingového ředitele Parfums.cz Radka Ondrášíka roste. „Velmi záleží na typu produktu. U funkčních kosmetických produktů mají takové recenze poměrně zásadní význam, protože tyto produkty řeší problémy spotřebitelů a informace od jiných zákazníků jsou určitě velmi důležité," uvedl Ondrášík.

Hodnocení ovlivňuje i obchody

Procházení uživatelských hodnocení a recenzí je dnes nedílnou součástí nákupního procesu celé řady uživatelů, a to zejména při výběru počítačů a jiné elektroniky. „V praxi to mnohdy vypadá tak, že zákazník přibližně ví, jaký produkt chce, a na základě uživatelských recenzí a hodnocení pak ve zvolené kategorii a cenové hladině hledá nejvhodnější model," uvedl mluvčí e-shopu s elektronikou CZC.cz Martin Rippl.

Recenze ovlivňují nejen zákazníky, ale i obchody. „Jakmile se u některého produktu objeví velmi negativní a opakovaně negativní hodnocení, dále jej nenakupujeme, a zařadíme do nabídky například alternativní zboží, které vykazuje lepší vlastnosti," uvedl mluvčí prodejen Euronics Marek Ingr.

Na srovnávači cen Heureka.cz tuzemští zákazníci loni napsali 4,5 miliónu recenzí e-shopů, z toho bylo 3,5 procenta negativních. „Nejvíce hodnotí zákazníci nákupy již tradičně před Vánoci, nejméně pak během letních měsíců," uvedl ředitel zákaznického centra Heureky Jan Kriegel.