Prodej počítačů ve střední a východní Evropě, na Blízkém východě a v Africe se ve 2. čtvrtletí zvýšil o 21,3 procenta a tržby stouply o více než čtvrtinu.

Zájem o notebooky stoupá, ale desktopy stále vedou

Největší růst prodeje zaznamenaly notebooky. V této kategorii vzrostl regionální prodej o 60 procent. "Díky své flexibilitě se mobilita po celém regionu stává důležitou součástí obchodní strategie a firmy více investují do přenosných počítačů," uvedl analytik IDC CEMA Tomáš Oupický.

Stolní počítače si však podle i v dalších pěti letech zachovají dominantní postavení. Důvodem jsou jednak velmi nízké ceny, ale i problémy s bezpečností mobilního připojení. Trh s klasickými stolními počítači posílil o 16 procent a o čtvrtinu vzrostl zájem o servery s procesory Intel. Stolní počítače měly na trhu podíl 82 procent a představovaly 65 procent hodnoty všech prodaných počítačů.

Nejslabší období roku

Druhé čtvrtletí bývá podle Oupického pro prodej počítačů nejslabším obdobím roku. "Hlavně evropské firmy obvykle vyčkávají s čerpáním svých rozpočtů do konce fiskálního roku," vysvětlil Oupický. Doplnil, že prodej ovlivňuje i situace v jednotlivých zemích.

Například prodeje do vzdělávacího sektoru na Slovensku stouply díky rozsáhlému daru počítačů od předního telekomunikačního poskytovatele. Naopak v Rusku byl růst nižší, než se předpokládalo. Jedním z důvodů byla restrukturalizace vládních organizací, jenž vedla k odložení nákupu počítačů.