O existenci interního spisu informoval list The Wall Street Journal (WSJ). Dokument, který měl zůstat neveřejný, se na světlo dostal omylem na základě zákona o svobodném přístupu k informacím, napsal WSJ.

Pracovníci oddělení FTC pro otázky hospodářské soutěže v něm tvrdí, že Google upravoval výsledky vyhledávání tak, aby zvýhodnil vlastní služby před konkurencí. Firma prý měnila kritéria pro řazení výsledků a "vyškrabávala" obsah z jiných internetových stránek, aby tak zvýhodnila vlastní služby týkající se nákupů nebo cestování.

Činitelé konstatovali, že firma Google zneužívala svého monopolního postavení na americkém trhu internetového vyhledávání způsobem, který poškozoval její konkurenty i uživatele. Komisi doporučili, aby na americkou společnost podala kvůli několika sporným praktikám žalobu.

Kontrola zvýhodňování nepotvrdila

FTC ale počátkem roku 2013 jednomyslně odsouhlasila, že hloubkové vyšetřování Googlu ukončí. Kontrola nezjistila, že firma ve výsledcích svého internetového vyhledávání nekale zvýhodňovala vlastní služby. Google tehdy zároveň souhlasil s ukončením některých praktik, na něž přišly od konkurentů stížnosti.

Podle listu WSJ není obvyklé, aby komisaři doporučení svých úředníků nepřijali. V tomto případě však kritické vyjádření narazilo na konkurenční zprávu, kterou vypracovalo ekonomické oddělení a která se k možnosti právních kroků nepřikláněla.

Google ve čtvrtečním prohlášení uvedl, že FTC nakonec "odsouhlasila, že není třeba podniknout kroky kvůli tomu, jak řadíme a zveřejňujeme výsledky vyhledávání". Spekulace o možném poškození uživatelů se nakonec ukázaly být zcela mylné, konstatoval hlavní právník Googlu Kent Walker.

FTC podle agentury Reuters sdělila, že se ke zprávě nebude vyjadřovat. Deník WSJ komise požádala, aby dokument vrátil, což list odmítl učinit.