Nová Škoda Octavia, která bude fotit všechny ulice v Česku, se nijak výrazně neliší od sériové výroby. Hned na první pohled ale upoutá speciální kamerový systém na střeše vozu. Ten si vyvinuli v Seznamu sami, protože s kvalitou fotografií, které byly pořízeny na trhu dostupnými zařízeními, nebyli spokojeni. Hlavním požadavkem bylo, aby zvládal pořizovat snímky každé tři metry při rychlosti 70 km/h.

Škoda Octavia s novým kamerovým systémem

Škoda Octavia s novým kamerovým systémem.

FOTO: mif, Novinky

Detailní pohled na nový kamerový systém

Detailní pohled na nový kamerový systém.

FOTO: mif, Novinky

„Velice brzy jsme přišli na to, že průmyslové kamery neumějí fotit deset snímků za vteřinu v plném rozlišení (cca 5–6 Mpix). O dalších funkcích, jako jsou ethernet či možnost synchronizace času, ani nemluvě. Nakonec jsme se rozhodli pro typ kamery Prosicilica GT od společnosti AVT,“ řekl Miroslav Talášek, vedoucí týmu vývoje Mapy.cz.

Nabízí se otázka, proč nebyly použity například digitální zrcadlovky, které se dnes hojně využívají i pro natáčení videí. Hlavní problém spočíval v tom, že zrcadlovky mají mechanickou uzávěrku, zatímco zvolená kamera disponuje elektronickou. Zrcadlovky by tak byly po ujetí maximálně několika stovek kilometrů na odpis, zatímco přístroje s elektronickou uzávěrkou zvládnou bez problémů nafotit klidně i celé Česko.

15 kamer disponuje rozlišením 72 Mpix

Kamer Prosicilica GT má  k dispozici systém 15, díky čemuž mají snímky ve finále rozlišení 72 Mpix. Pro srovnání, předchozí systém disponoval pouze šesti kamerami a nabídl celkové rozlišení 12 MPix.

Snímek pořízený novým kamerovým systémem

Snímek pořízený novým kamerovým systémem.

FOTO: Seznam.cz

Snímek pořízený starým kamerovým systémem

Snímek pořízený starým kamerovým systémem.

FOTO: Seznam.cz

Každá kamera je vybavena vlastním 1Gbit ethernetovým připojením, prostřednictvím kterého putují nakonec všechna data až do počítače umístěného v kufru. „Ve finále tak kamery posílají do automobilu přibližně 3,5 Gbytu za vteřinu. Snímky následně z formátu RAW digitálně vyvoláme a kvůli snížení datového objemu převedeme do JPG. Takto upravené fotografie se ukládají na čtyři SSD disky s celkovou kapacitou 2400 Gbytů,“ konstatoval Talášek.

„Posádka automobilu na konci své cesty napojí 2 velkokapacitní disky do počítače a zahájí kopírování dat. Fotografie jsou z důvodu bezpečnosti na disky kopírovány ve 2 kopiích. Na konci kopírování se systém automaticky vypne. Datová kapacita auta je přibližně 600 km. To jsou přibližně tři dny snímání při příznivých podmínkách,“ uvedl Martin Fuks, manažer produktového týmu Mapy.cz.

Přesná poloha automobilu je zaznamenávána pomocí dvou antén s technologií GPS/GLONASS, upřesňuje ji navíc inerciální jednotka měřící náklony a zrychlení automobilu ve všech osách a odometr. Ten je připevněn na kolo auta a je schopen měřit vzdálenost, kterou ujede. Právě díky dvěma upřesňujícím prvkům je možné vypočítat polohu auta i v případě slabého nebo dokonce žádného GPS signálu. Aby vůz zvládl zátěž všech připojených elektrických zařízení, je vybaven posíleným 180ampérovým alternátorem.

Škoda Octavia s novým kamerovým systémem

Škoda Octavia s novým kamerovým systémem.

FOTO: mif, Novinky

Všechna elektronika je umístěna v kufru automobilu.

Všechna elektronika je umístěna v kufru automobilu.

FOTO: mif, Novinky

Neustálé připojení k internetu

Auta jsou samozřejmě neustále připojena k internetu, využívají k tomu svůj vlastní 3G modem. „Ten posádce umožňuje připojení k internetu, nahlašování polohy či vzdálený přístup za účelem diagnostiky celého systému. Kromě řidiče je v automobilu přítomen ještě operátor s počítačem, který díky webové aplikaci ovládá kamerový systém (spouští a zastavuje snímání, pozn. red.) a detekuje možné poruchy v něm, ovládá navigační jednotku nebo navádí auto po předem naplánované trase,“ podotkl vedoucí týmu vývoje Mapy.cz.

Zcela nový je také design kamerového systému. „Nevyhovovalo nám, jak po finálním sestavení hlava kamerového systému vypadala. Proto jsme požádali pracovníky VUT v Brně, obor průmyslového designu, zda by pro nás dokázali vytvořit kryt snímací hlavy, který vedle ochrany kamer zaujme také esteticky. Po schválení navrženého modelu jsme využili 3D tisku, celou plastovou hlavu vytiskli v reálné velikosti a nasadili na původní pevný kryt,“ doplnil Fuks.

Vyzkoušet si funkci Panorama můžete na Mapy.cz po kliknutí na tlačítko Panorama v levém horním rohu (zde).

Jedno z aut, pomocí kterých bude Seznam.cz pořizovat panoramatické snímky.

Jedno z předchozích aut, pomocí kterých Seznam.cz pořizoval panoramatické snímky.

FOTO: mif, Novinky

Jedno z aut, pomocí kterých bude Seznam.cz pořizovat panoramatické snímky.

Původní kamerový systém.

FOTO: mif, Novinky