U takzvaného policejního viru využívají kyberzločinci techniku sociálního inženýrství, kdy se prostřednictvím trojského koně snaží v uživateli vzbudit strach z trestního řízení. Infikovaný stroj je navíc nezvaným návštěvníkem zcela zablokován.

Narazit na reklamní obdobu tohoto nezvaného návštěvníka viru je možné na podvodných i legitimních webech. Prostřednictvím vyskakovacích oken zobrazí na počítači podvodníci přes celou obrazovku výzvu k zaplacení pokuty.

Reklamní vyskakovací okna však počítač ve skutečnosti nezablokují.

„Důvodem zablokování je údajné porušování autorského práva, prohlížení či distribuce dětské pornografie nebo šíření spamu. Současně je nabízeno zaplacení pokuty ve výši 2000 Kč, po jejímž zaplacení by se zařízení odemklo a následně bylo zastaveno i trestní řízení,“ popsala chování podobných výzev již dříve policejní mluvčí Michaela Nováková.

Reklamní vyskakovací okna však počítač ve skutečnosti nezablokují, pouze jsou nastavena tak, aby je nebylo možné snadno vypnout. Stačí však restartovat počítač a výzva k zaplacení pokuty se již znovu neukáže. To se však týká pouze reklamní obdoby, nikoliv pravého policejního viru, který PC skutečně uzamkne.

Internetem koluje i verze s prezidentem Milošem Zemanem.

Internetem koluje i verze s prezidentem Milošem Zemanem.

FOTO: Novinky

Přestože policie podobná sdělení nikdy nerozesílá, rozpoznat podobnou hrozbu nemusí být na první pohled pro méně zkušené uživatele vůbec jednoduché. Výzva je totiž psána česky, bez větších pravopisných chyb, a navíc obsahuje loga, která skutečně patří policii. Piráti navíc pravidelně po několika týdnech mění vzhled výzvy, aby se zvýšily jejich šance na napálení uživatele. Internetem koluje například verze s prezidentem Milošem Zemanem.

„Rozhodně nepoukazujte žádné peníze na uvedený účet. Případ můžete oznámit také na kterékoli služebně Policie České republiky. Tato oznámení vyšetřujeme jako trestný čin podvodu,“ konstatovala Kropáčová.

Lidé, kteří se nechají virem napálit, zpravidla přijdou o dva tisíce korun.

Lidé, kteří se nechají virem nebo reklamní výzvou napálit, zpravidla přijdou o dva tisíce korun.

FOTO: Novinky