Poradil byste, jak si v současné době nejvýhodněji pořídit internet?

Výběr je závislý především na dvou okolnostech - kolik peněz si může zájemce dovolit investovat a jaké alternativy kromě vytáčeného telefonického připojení v místě bydliště má.

Jestliže je to kolem tisícovky měsíčně či více a v místě je k dispozici bezdrátové připojení nebo připojení prostřednictvím kabelové televize, pak je zpravidla výhodnější tento způsob připojení. Je-li tomu jinak, ať zájemce zůstane raději u běžně rozšířeného vytáčeného telefonního připojení.

Je internet pro našince přístupnější?

Zajímavé údaje o tom poskytuje několikaletý výzkum společnosti Market. Od roku 1998 až do loňského roku se stále nejčastěji připojujeme z práce. Dokonce se podíl těchto uživatelů internetu zvýšil ze 49 na 60 procent.

Současně se ale zvýšil z 11 na 23 procent podíl domácích uživatelů a z 20 na 29 procent podíl uživatelů připojujících se ze školy. Současně se také zvyšuje průměrná intenzita využívání internetu. Zatímco dříve výrazně převažovali příležitostní uživatelé, vloni již 56 procent uživatelů používalo internet častěji než jednou týdně.

Jak u nás využívají internet malí a střední podnikatelé?

Díky průzkumu BMI sdružení a společnosti TELE2, který uskutečnila společnost DEMA v devíti stech firmách velikosti do sta zaměstnanců, to víme docela přesně. Ukázalo se, že 78 procent z těchto firem má připojení k internetu, 61 procent i vlastní webové stránky a dalších 20 procent mělo v úmyslu si je pořídit ještě letos.

Ve srovnání se zeměmi Evropské unie jsme na tom v tomto ohledu velmi dobře, avšak je třeba dodat, že mnohé z připojených firem se teprve s internetem začínají seznamovat, učí se jej efektivně využívat. Samy například přiznávají, že neznalost internetu je pro ně největší překážkou rozšíření elektronického obchodu mezi firmami.

Co a kdo, podle vašeho názoru, brání rozvoji internetu u nás? Jsou to poplatky za připojení, legislativa....

Od každého trochu. Nepříliš dobře zvládnutá legislativa neumožnila vytvoření skutečně rovnoprávného konkurenčního prostředí, které by stlačilo více ceny za připojení. Většímu rozvoji internetu by pomohla také lepší nabídka obsahu, služeb. Ne pro každého je dosavadní nabídka dostatečně atraktivní.

Zároveň ale mnozí o existujících možnostech nejsou dobře informováni. Při lepším seznámení s nimi by leckdo zjistil, že už současná nabídka je pro něho natolik zajímavá, že se mu vyplatí mít přístup k internetu. 

Co nás podle vašeho názoru čeká v pavučině v tomto roce?

Ještě donedávna jsem doufal, že se už letos skutečně dočkáme rychlého připojení známého pod zkratkou ADSL, a to za rozumnou cenu, srovnatelnou s ostatními evropskými státy. Věřil jsem taky, že u vytáčeného připojení přibudou zajímavé možnosti paušálního tarifu. Přístup Českého Telecomu na posledních jednáních Fóra pro vytáčené připojení, kde se o těchto otázkách jedná, mě však zklamal. Pokud by prosadil svoje představy, nové modely připojení k internetu by pro uživatele nebyly žádným zvláštním přínosem.

Jaké novinky chystá vaše sdružení?

Nyní nás čeká již 6. ročník projektu Březen - měsíc Internetu, který přinese jistě hodně příležitostí pro ty, kteří se chtějí dozvědět o síti sítí více. Jeho motto bude Internet bez bariér.

Upozorní nejen na všechny zmíněné bariéry rozvoje, ale zdůrazní taky to, jaký význam má odstraňování bariér v přístupu k internetu zvláště pro lidi se zdravotním postižením. Tento rok je totiž Evropským rokem osob se zdravotním postižením. 

Jaká překvapení jste vy a vaši partneři na březen připravili?

Ať se čtenáři podívají na www.livenet.cz, kde spustíme anketu o ceny, týkající se vstupu do EU a vztahu k internetu. Pokud jde o partnery, určitým překvapením může být už jejich sestava. České radiokomunikace si veřejnost spojuje především s šířením rozhlasového a televizního signálu, ale v poslední době rozšířily svoje telekomunikační služby také na poskytování připojení k internetu.

Firma LMC, zabývající se personalistikou, založila svoji existenci výhradně na internetu, neboť zprostředkovává zaměstnání pomocí portálů www.prace.czwww.jobs.cz.

Společnost DIGI TRADE patří k významným dodavatelům softwaru, vytváří informační systémy pro organizace působící od energetiky přes finančnictví až třeba po státní správu. Dnes již prakticky ve všech případech jsou tyto systémy založeny na internetových technologiích.

Ani Česká pošta, která bývá vnímána spíše jako konzervativní instituce, nezůstala stranou a nabízí řadu služeb spojených s využitím internetu. Jde například o sledování zásilek pomocí internetu, hybridní poštu nebo čerstvou novinku zvanou registrovaná elektronická pošta, která je elektronickou obdobou zásilky s doručenkou.

Z výsledků dotazování - třetinu občanů internet nezajímá:

36% obyvatel Nepracuji s internetem, ale chtěl/a bych
33% obyvatel Nepracuji s internetem a ani mě nezajímá
17% obyvatel Běžně s internetem pracuji
14% obyvatel Několikrát jsem s internetem pracoval/a.

 

Vývoj odpovědí v letech 1999 - 2002:

1999 2000 2001 2001
Nepracuji s internetem, ale chtěl/a bych 29 35 35 36
Nepracuji s internetem a ani mě nezajímá 58 49 41 33
Běžně s internetem pracuji 3 6 11 17
Několikrát jsem s internetem pracoval/a 9 10 13 14