Pro mnohé z nás je měsíc březen Měsícem knihy. Jen málokdo však ví, kde se tato tradici vzala. Stopy k původu této tradice nás dovedou až ke článku na kniznica.host.sk z časopisu Čtenář č. 3 z roku 1955, ve kterém se mimo jiné dočteme: "Jedním ze základních opatření k zlepšení propagace knihy má být zvláštní akce, na níž se dohodlo ministerstvo kultury se Svazem československých spisovatelů, nakladatelstvími, knižním obchodem, masovými organizacemi, zvláště se zástupci Revolučního odborového hnutí, Československého svazu mládeže a Svazu československo-sovětského přátelství a dalšími složkami. Po prostudování zkušeností ze Sovětského svazu a některých lidově demokratických zemí, zvláště Polska, bylo rozhodnuto, že bude každoročně jeden měsíc věnován nejširší propagaci knihy."

Pryč jsou však již doby, kdy se na knihy stály každý čtvrtek před knihkupectvími dlouhé fronty. Čas oponou trhnul a dnes se pulty obchodů prohýbají pod obrovskou nabídkou knižních titulů a podobnou záplavu knih najdeme i na Internetu. Orientovat se v záplavě nových titulů přicházejících na pulty knihkupectví je pro amatérského knihomola poměrně těžké, a proto se vyplatí čas od času zavítat na web papírového týdeníku Knihy (www.tydenik-knihy.cz).

Vstoupíme-li do některého internetového knihkupectví, přivítají nás na úvodní stránce tipy na nové knižní tituly, žebříček nejprodávanějších knih nebo nabídka zlevněných titulů. Virtuálním knihkupectvím se můžeme dále procházet podobně jako ve skutečném obchodě, knihy však nejsou položeny na regálech, ale každá má své místo v příslušné kategorii (beletrie, sci-fi, detektivky apod.). Pokud navštívíme internetové stránky obchodu již rozhodnuti pro konkrétní titul, je jeho vyhledání po zadání názvu do příslušného políčka jen dílem okamžiku.

Knihy patří mezi nejčastěji nakupované zboží na Internetu, neboť jejich nákup neskýtá příliš rizik. Cena titulů není vysoká, takže v případě problémů o mnoho peněz nepřijdeme a na rozdíl od jiných druhů zboží není nutné si před nákupem knihu osahat, neboť prvotní je v tomto případě její obsah. A protože o nákupu konkrétního titulu rozhoduje právě jeho obsah, oceníme jednu z největších výhod nákupu v internetových obchodech s knihami - každý slušný internetový prodejce totiž poskytne všechny podstatné informace o knize (popis obsahu, nakladatel, vazba, formát, počet stran apod.), u některých nabízených knih si lze přečíst i názory ostatních čtenářů a pokud by nám přesto chyběl kontakt s prodavačem, na webu Knižního klubu (www.knizniklub.cz) je každý pracovní den od 9:00 do 12:00 hodin připraven odpovídat na naše otázky prodejce z masa a kostí.

Snad každý internetový uživatel již ví, že největším lákadlem internetových obchodů je pohodlný nákup bez tlačenic a nižší ceny, než jsou obvyklé v kamenných obchodech. Vzhledem k nízkým cenám knih si však dejme pozor, aby nás nakonec knížka v internetovém obchodě nevyšla dráž než u prodejce v obchodě za rohem. Prakticky všechna elektronická knihkupectví totiž k ceně nákupu připočítají náklady na balné, poštovné a v případě hotovostní platby nezřídka i dobírku.

V obchodě Knihy (www.knihy.cz) tak počítejme s navýšením ceny nákupu o 55 Kč (nad 2000,- Kč je poštovné a balné zdarma), na Vltavě (www.vltava.cz) za doručení nákupu zaplatíme při dodání Českou poštou 60 Kč (při platbě předem 35 Kč) a pokud zboží přiveze kurýrní služba, je cena za dopravu 75 Kč (50 Kč). Při nákupu nad 1.500 Kč se placení výše uvedených částek vyhneme úplně. V knihkupectví Kosmas (www.kosmas.cz) cena za poštovné též závisí na způsobu doručení - obyčejný balík je za 34 Kč, pilný balík za 44 Kč a zásilka doručená kurýrní službou vyjde na 65 Kč. Balné je tu zdarma a překročí-li cena objednaného zboží 2000 Kč, nebude nám účtováno ani poštovné.

Mimochodem, posledně jmenované knihkupectví nabízí velmi zajímavou službu - internetovou autogramiádu. Vybraná kniha nám tak může dorazit nejen s autogramem autora, ale i s jeho osobním věnováním. Pochopitelně provozovatelé obchodu nepoběží s každou objednanou knihou k autorovi pro podpis, ale pokud se zrovna v dohledné době od objednání knihy bude konat autogramiáda jejího autora, budeme na to při dokončování objednávky upozorněni.

Ve výše uvedených knihkupectvích máme na výběr z knih mnoha žánrů, ale pokud zatoužíme po méně běžných titulech, navštivme obchod Odborná literatura (www.odbornaliteratura.cz), ve kterém jsou odborné publikace z několika oborů (Ekonomie, Jazyky, Management, Marketing, Pedagogika apod.). Dostane se nám navíc velkorysé nabídky, kdy při objednávce přesahující 400 Kč budou zakoupené knihy dodány zdarma. Vzhledem k cenám nabízených titulů je téměř jisté, že poštovné platit nebudeme. Internet však nabízí obchody s ještě specializovanější tématikou. Příkladem budiž knihkupectví Auto knihy (www.autoknihy.cz), ve kterém zaplesá srdce každého motoristy, kterému záleží na jeho plechovém miláčkovi, neboť zde je možné zakoupit mimo jiné opravárenské příručky snad na všechny značky aut, které brázdí naše silnice.

Své brány nám otevírá celá řada virtuálních knihkupectví, ale obvykle bývá nejvýhodnější nasměrovat internetové prohlížeče nejprve do velkých a zavedených obchodů, kterými jsou kupříkladu Vltava nebo Kosmas. Teprve pokud zde hledaný titul nenalezneme, obrátíme svoji pozornost ke specializovaným prodejcům. Pokud je nákup limitován výší finančních prostředků, může se vyplatit porovnání cen ve vícero obchodech (pozor však na nepřímé náklady za doručení zboží).

A mezi námi, někdy není nutno za knihu zaplatit vůbec nic, neboť Internet nabízí spoustu titulů legálně úplně zdarma. Ale o tom bude řeč až v příštím díle našeho seriálu o zajímavých internetových stránkách.