Původně měl být tento článek srovnáním mobilního internetu od firem Eurotel a T-Mobile, které nabízí téměř identickou službu. Ovšem od společnosti T-Mobile jsem nedostal kladnou odpověď k otestování a zápůjčce SIM karty, a proto následující text bude věnován pouze službě Data Nonstop od firmy Eurotel.

Oskar zatím neomezený datový přenos neposkytuje a tak nás zajímalo, zda něco podobného, do budoucna, také plánuje. Vyjádření ze strany Českého Mobilu je následující: Oskar vděčí za svůj úspěch skutečnosti, že uvažuje jinak a neubírá se vždy stejnou cestou jako konkurence. V tuto chvíli nechceme závodit s konkurencí o neomezené datové tarify. Nabídky neomezených datových tarifů jsou vhodné jen pro úzkou skupinu zákazníků. Většině uživatelů bezdrátových datových služeb se vyplatí platit jen za to, co skutečně využijí - a takový byl vždy Oskarův přístup: zohledňování zájmů zákazníků při tvorbě cen a jejich transparentnost - a nikoli uvádění nabídek, které zákazníky nutí platit za větší množství, než využijí. Další kroky v oblasti nabídky datových služeb zvažujeme.

Jak to funguje?

Eurotel Data Nonstop je služba, která nabízí připojení k internetu za paušální poplatek, bez omezení dat, 24 hodin denně. Připojujete se pomocí mobilního telefonu nebo mobilního modemu, jenž podporuje technologii GPRS. V našem případě jsme použili k testování telefon Nokia 6310i. Telefon s počítačem lze propojit pomocí kabelu, infračerveného portu či přes Bluetooth (test Bluetooth adaptéru a návod na jeho správné používání můžete očekávat v jednom z příštích dílů). Mobilní telefon se k síti GPRS připojuje přes přístupový bod zvaný APN (Access Point Name), který nastavíte na vašem počítači. Jméno APN musí být povoleno na SIM kartě a být shodné se jménem nastaveným v počítači nebo v telefonu. Pro běžné používání internetu se APN jmenuje "internet" a vytáčíte číslo *99#, přičemž uživatelské jméno a heslo necháte prázdné. Existují ještě další 3 APN lišících se rozdílnou bezpečnostní politikou, ale ty jsou přidělovány zákazníkům až po dohodě s operátorem.

Přenosová rychlost

Jestliže vše, co tato služba nabízí (paušální poplatek, 24 hodinové připojení odkudkoliv, neomezení dat) hovoří pro, pak rychlost vás asi zklame. Neočekávejte tedy, že rychlost spojení bude srovnatelná s Dial-Upovým připojením pomocí 56K modemu, která je i tak dost mizerná. Přenosová rychlost do jisté míry závisí síle signálu, i když u Eurotelu to tak horké není, protože používá pouze 2 kódovací schémata CS1 a CS2 (u T-Mobile by na tom už záviselo více, jelikož používá všechny 4 kódovací schémata - CS1, CS2, CS3, CS4). Dalším kritériem ovlivňujícím rychlost je to, kolik váš telefon používá timeslotů k přenosu. Nejčastěji se setkáte s telefony nabízející 4+1 (rychlost pro příjem dat až 53,6 kbit/s, pro odesílání dat až 13,4 kbit/s), dále pak 4+2 (rychlost pro příjem až 53,6 kbit/s a pro odesílání až 26,8 kbit/s) a výjimečně 3+3. Zároveň také závisí na tom, kolik vám daná BTS, na kterou jste zrovna připojeni, slotů přidělí. Při zkušebních připojeních během dne i noci se rychlost pohybovala v průměru mezi 28,6 kbps a 30,3 kbps, což znamená, že soubor o velikosti 1 MB stáhnete do pěti minut.

Na kolik to přijde

Pokud si tarif Eurotel Data Nonstop aktivujete do 31.3.2004, budete platit měsíčně 791,78 Kč včetně DPH. V tomto paušálu je zahrnuto také 100 volných minut pro volání. Tuto částku dle dostupných informací budete platit do 30.6.2004, po tomto datu se již cena bude pohybovat podle vašeho tarifu, ve kterém bude zahrnuto jen 30 volných minut. Měsíční paušální poplatek k tarifům Eurotel Optimum, Eurotel Optimum Plus, Eurotel Business 200, Eurotel Business 300 a Eurotel Business 600 po tomto datu tedy bude 975 Kč s DPH a k tarifům Eurotel Relax, Eurotel Relax Plus, Eurotel Individual a Eurotel Optimum Profi to bude 1219 Kč s DPH.

Výhody a nevýhody

Hlavní výhoda i nevýhoda je nejspíš jasná každému: ano, máte 24hodinové připojení k internetu kdekoli, kde je signál Eurotelu, bez omezení dat za paušální poplatek, ale s velmi malou rychlostí. Rozhodně se toto řešení přístupu k internetu vyplatí lidem, co mají notebook a chtějí mít mobilní kancelář kdekoli s sebou nebo také těm, kdo chtějí být přístupní on-line přes ICQ, komunikují pomocí elektronické pošty a sem tam zabrouzdají po webu. Méně výhodné je to už pro ty z vás, co hodně stahujete či brouzdáte po internetu každou chvilku. Ne, že byste požadované informace z webu nedostali, jen je to pomalé, a tak musíte vydržet u počítače déle, než se vám načtou dané webové stránky. Ovšem i přes všechny pro a proti je každá paušální služba bez omezení dat v ČR úspěch!

 

Jak postupovat, když to nefunguje?

Vždy než budete volat do Eurotelu, se pokuste problém vyřešit následujícím postupem:
a) vypněte telefon - vyndejte SIM kartu - zandejte SIM kartu - zapněte telefon
b) zkontrolujte propojení mezi PC a telefonem
c) restartujte operační systém
d) zkontrolujte nastavení přihlašovacích údajů

Pokud vám toto nepomohlo a problém přetrvává, kontaktujte Centrum péče o zákazníky na telefonních číslech *11 (z mobilního telefonu) či 800 33 00 11 (z pevné linky). Zde platí jedno pravidlo, na které jsem přišel - nenechte se za žádnou cenu odbýt. Tzn. pokud na vás bude daný operátor "nepříjemný", slušně poděkujte a zavěste. Poté vytočte číslo znovu a s jiným operátorem se pokuste vyřešit váš problém. Nebude-li vědět řešení (a myslíte si, že je chyba na straně poskytovatele, tedy Eurotelu), požádejte ho, zda-li by si váš případ mohl ověřit zavoláním na technické oddělení. Proč o tom píši - stalo se mi totiž, že při volání na infolinku mi operátorka řekla, ať si svůj problém řeším s tím dotyčným, kdo mi SIM kartu zapůjčil. Zavolal jsem tedy znova a jiná operátorka můj problém, za pomoci technického oddělení, vyřešila bez problémů. Poděkování patří jistému vedoucímu technického oddělení, který se mi plně věnoval a pomohl mi nastavit i složitější konfiguraci internetového připojení.
Na druhou stranu vás musím ujistit, že moc problému se se sítí nevyskytuje. Zaregistroval jsem jeden 5 hodinový výpadek (od 1:00 ráno do zhruba 6:00) a jedno menší přetížení. Jinak spojení dokáže bez problému "vyset" 24 hodin denně.

Tipy na řešení možných potíží

Nepřijímá to data
Jednou z chyb, která se mi vyskytla, bylo nepřijímání dat. Ačkoliv jsem se úspěšně přihlásil do sítě, v aktivitě spojení (to jest pokud kliknete na ikonku dvou počítačů vedle hodin a z otevřené nabídky zvolíte stav) se mi zobrazovalo pouze odesílání a nikoli přijímání dat. Ano, počítač požadoval nějaké informace, proto data odesílal, ale již nepřicházela žádná odpověď. Problém lze vyřešit velmi jednoduše - a to tak, že aktivní spojení odpojíte, a vypnete-zapnete váš mobilní telefon, popřípadě ještě vyndáte-zandáte SIM kartu. Pak by již spojení mělo být bez problémů.

Outlook mi neodesílá poštu
Pokud vám váš poštovní program vrací maily s tím, že nešly doručit, je to trochu složitějším adresováním na straně Eurotelu. Pro správné odesílání vašich zpráv stačí jen změnit SMTP server na smtp.etmail.cz.