Jak vyplynulo z průzkumu společnosti Gemius, Česko se v regionu střední a východní Evropy může pochlubit vůbec největším podílem uživatelů internetu nakupujících on-line.

„Internetové nákupy jsou levnější. K jejich oblibě přispívá rychlost prodeje, možnost srovnat si bleskurychle cenové nabídky různých obchodů i větší výběr zboží,“ připomíná expert Vladimír Houba.

Přesto se ale zhruba třetina uživatelů internetu stále ještě e-shopům vyhýbá, protože tuto formu nákupu považuje za riskantní.

Výjimkou jsou jen potraviny

Více prostřednictvím internetu nakupují muži (52 procent) než ženy (48 procent). Pokud jde o zboží, přes polovinu nákupů tvoří domácí spotřebiče a elektronika. Oblíbeny jsou rovněž nákupy knih, hudby, oblečení a šperků, mobilních telefonů a jejich příslušenství či kosmetiky.

Jediný sortiment, v němž internet neohrožuje kamenné obchody, jsou potraviny. Ty nakupují v klasické prodejní síti i vášniví stoupenci internetových obchodů.

„Počítač mělo loni 2,4 miliónu tuzemských domácností, což je 59 procent z celkového počtu. A třetina domácností má doma počítačů několik,“ informoval Český statistický úřad (ČSÚ).

K internetu je v ČR připojeno už 95 procent firem s deseti a více zaměstnanci. Devět z deseti uživatelů usedá k počítači minimálně jednou týdně a denně se na internet připojují především mladší ročníky.

Češi brouzdají po internetu nejčastěji doma (92 %), v práci (40 %), ve škole (16 %) a u přátel (19 %). Ze statistiky ale také vyplývá, že firmy se stále více brání tomu, aby jejich zaměstnanci používali internet v pracovní době k jiným než pracovním účelům. Počet připojení k internetu v práci tak loni v ČR klesl ve srovnání s rokem 2005 o čtyři procenta.