Výzkumné firmy Gartner a IDC odhadly růst prodeje na konci loňského roku na zhruba tři procenta, vylučují však ze svých čísel tablety. "Argumenty, že pad není PC (osobní počítač), jsou prostě zastaralé," uvedl ve zprávě firmy Canalys její analytik Daryl Chiam.

"Pady vzhledem k velikosti monitoru, dostatečné kapacitě a rostoucímu počtu aplikací nabízejí jako počítače podobné zážitky jako netbooky (jednoduché počítače spoléhající na programy na internetu)," dodal Chiam.

Globální trh nadále vede americký koncern Hewlett-Packard a tchajwanský Acer. Za ně se však už zařadil Apple, jehož podíl na trhu vzrostl díky loňskému uvedení tabletu iPad na trh na téměř 11 procent z necelých čtyř procent na konci roku 2009. Dell klesl na čtvrtou příčku a čínská Lenovo na pátou.

"Každá nová kategorie produktů obvykle vyvolá výrazné změny tržních podílů. Apple profituje z padu stejně, jako předtím Acer, Samsung a Asus těžily z netbooků," řekl Chiam. "Sektor osobních počítačů se vyvíjel takovýmto způsobem už od doby, kdy Toshiba a Compaq vystoupaly vzhůru na vlně notebooků," dodal analytik.

Nové tablety si brousí zuby na iPad

V americkém Las Vegas proběhl největší veletrh spotřební a výpočetní techniky na světě Consumer Electronics Show (CES). Prakticky všichni výrobci se soustředili na jediné – počítačové tablety.

Většinový podíl na trhu má iPad od Applu. Jak se s tím vypořádá konkurence? Konkurenční tablety se snaží zaujmout především zákazníky, kterým u iPadu něco chybí. Například Lenovo nebo Asus nabízejí modely, které jsou vybaveny plnohodnotnými klávesnicemi. Ty umožňují daleko pohodlnější psaní než virtuální klávesnice na dotykové obrazovce.

Samsung pro změnu sází na menší rozměry. Díky tomu se tablet bez problémů vejde i do kapsy u kalhot, zatímco s iPadem se bez brašny neobejdete. [celá zpráva]