Zprávy z domova

  • S blížícími se Vánocemi nám finišují i přední české online ligy - v PG Cenega Vietcong lize zvítězil klan Faster Than Light, který si ve finále poradil s favorizovanými Brothers in Arms v poměru 4:0. Vítězní FTL si mezi sebe rozdělili částku 10 000 Kč.
  • V sobotu 20. 12. se uskuteční ESL PGS Invitation Cup, což je předvánoční Counter-Strike turnaj elity české soutěže ESL. O špičková sluchátka Sennheiser PC 150 a další ceny si zahrají blow, nEophyte, nubleX, MeGame a BlackTrains.
  • Jste machři na hru Need for Speed: Underground a zdá se vám, že nemůžete celému světu ukázat svůj um? V tom máte (zatím) pravdu, ale na serveru GameZone můžete předvést alespoň svůj našláplý tuning auta. Pokud do 2. ledna pošlete screenshoty svého auta a budete vybráni porotou, získáte hry a trička od společnosti EA Czech.
  • Od příštího roku se mění sazba DPH u her z 5% na 22%, pokud se chcete progamingově věnovat některé hře (a nemáte originálku) nebo byste (si) ji rádi nadělili pod stromeček, máte poslední šanci, jak ušetřit. Bude hůř...

Zprávy ze světa

  • Právě v těchto chvílích vrcholí turnaj CPL v americkém Dallasu. O 130 000 dolarů ve hrách Counter-Strike a Halo soutěží více než 500 hráčů z celého světa. Informace o vítězích turnaje přineseme příští týden.
  • Na kvalifikačním turnaji CXG v Řecku, kde měli původně odcestovat i čeští hráči Counter-Striku z klanu nEophyte, se dařilo jejich náhradníkům. Švédský tým xPerience.se (na turnaji hrál pod tagem nEph.Logitech) skončil na celkovém druhém místě a spolu s vítězným dánským klanem The Titans postupuje na finále do Las Vegas.
  • Firma Blizzard oznámila úmysl uspořádat v lednu v Jižní Koreji turnaj zaměřený na hru WarCraft III: Frozen Throne s celkovou dotací 40 000 dolarů, o kterou se poperou nejlepší hráči Asie, Evropy i Ameriky. Součástí turnaje se skromným názvem "Blizzard EntertainmentŽ Worldwide Invitational Tourney" budou i herecká a hudební vystoupení, filmový festival a spousty dalších doprovodných akcí.

 

Představení hry: Age of Mythology

Age of Mythology navazuje na slavnou sérii realtime strategií Age of Empires a je jednou z nejoblíbenějších strategických her současnosti.  V aktuálním datadisku Titans můžete hrát celkem za 4 civilizace (Atlantiďané, Egypťané, VikingovéŘekové), přičemž každá civilizace má své 3 hlavní bohy, jejichž výběr zásadně ovlivňuje celou hru. Můžete se tak hned od počátku vydat 12 různými směry a i když jsou si někteří bohové dost podobní (ekonomické nebo válečné bonusy), každý hráč si může ušít civilizaci téměř na míru. Kromě standardních jednotek (lučištníci, jezdci, šermíři) můžete stavět i mytologické jednotky starověkých národů (medúza, kraken, fénix), na které ale potřebujete kromě zlata i přízeň bohů - tzv. favor. Ten každá civilizace získává jinak, pobožnější národy si stavějí chrámy, Vikingové bojují.

Hra je rozdělena do několika etap technologického vývoje, takzvaných dob a v každé z nich získává hráč přístup k novým jednotkám, budovám nebo vylepšením. Za samotný postup do další doby je ovšem třeba zaplatit jídlem a zlatem, takže leckdy se vyplatí věnovat větší pozornost ekonomice a posléze bezbranného soupeře převálcovat lepší technikou.  Při postupu do dalších dob si hráč volí ke svému hlavnímu bohovi jednoho ze 2 vedlejších bohů a ti mu rovněž přinášejí některé speciální jednotky a také tzv. božský zázrak, což je kouzlo, které při správném použití dokáže obrátit situaci na bojišti. V novém datadisku Titans lze (jak ti bystřejší již odvodili z názvu) stavět ultimátní jednotky - takzvané Titány. Pochopitelně nejsou zrovna nejlevnější, ale obrovský armor, spousty životů a plošná poškození většinou znamenají slušnou šanci na výhru.

Potřebný hardware: PC s procesorem min. 450 MHz, 128 MB RAM

Potřebný software: Age of Mythology (cca 1100 Kč), Age of Mythology: Titans (cca 900 Kč)

Tipy a triky:

  • V počátečních fázích hry je velmi důležité udržet neustálou výrobu vesničanů, jedině tak si můžete zajistit přísun surovin pro Vaši budoucí říši.
  • Na začátku je také nutné prozkoumat co nejvíce území kolem své základny. To můžete provádět scoutem, kterého obdržíte hned po startu hry. Musíte objevit zdroje jídla (stáda srnek, keříky, ryby), ale i zlaté doly a lesy. Je také velmi žádoucí zjistit, kde se nachází váš protivník. :o)
  • Klíčovou věcí je postup do dalších dob, rozdíl mezi jednotkami z různých dob je obrovský.
  • "S pomocí boží" můžete využívat i tzv. božských zázraků, které významně ovlivní hru. Proto vždy pečlivě zvažujte, než jej využijete.

 

Rozhovor: Bumik

Dnešní rozhovor jsem vedl s hráčem, jehož hra nepatří do mainstreamu a ani zdaleka nestačí sednout k počítači a po několika dnech intenzivního hraní se pohybovat v lepší polovině hráčů na serveru. (Jak to s úspěchem funguje např. v Counter-Striku.) Bumikovou specialitou je totiž letecký simulátor IL2 Sturmovik a jako uznávaný specialista o něm zasvěceně vykládal i v novém pořadu ProGamers, který běží na infokanálech společností Karneval a UPC.

Ahoj, můžeš se ve stručnosti představit čtenářům Novinek?

Jmenuji se Petr Havelka, je mi 21 let, přátelé a herní scéna mě zná jako Bumika. Studuji 4. rokem ČVUT Strojní fakultu a přes obor Technologie bych se někdy rád dostal k výrobě letadel.

úvodu jsem nastínil, že hraješ IL2. Jaké další počítačové hry tě zajímají?

Donedávna jsem se věnoval jako každý správný student na kolejích hře Counter-Strike. Působil jsem v klanu Core, který patřil v České republice ke špičce a dal mi spoustu přátel a zkušeností. Ze simulátorů mě kromě IL2 v současné chvíli baví Lock On: Modern Air Combat, který vyšel na trh poměrně nedávno a na rozdíl od IL2 pokrývá moderní epochu letectví.

Jak vypadá česká komunita točící se kolem simulátorů letadel? Existuje něco jako organizované klany?

Česká komunita by se dala jedním slovem označit jako rozdělená. Buď každý vyloženě soukromničí na veřejných serverech (zejména v zahraničí) nebo se pár nadšenců z jednoho místa domluví a létají. Oficiální klany a zápasy mezi nimi se, pokud já vím, bohužel nekonají.

Jak se lze v leteckých simulátorech zlepšit? Fungují tam finty používané i ve skutečnosti?

Ano, naštěstí jsou fyzikální vlastnosti na takové úrovni, že aplikace prvků skutečného vzdušného boje přináší velké výhody. Velmi výhodná je pochopitelně i hlasová komunikace mezi piloty, která hru posouvá ještě více ke skutečným bojům, tak jak jsou známy z historie. Jinak základem toho, kdo by chtěl létat trochu na úrovni a ne se jen plácat ve vzduchu ;), je na prvním místě pořádný joystick. Nemusí zrovna umožňovat funkci Forcefeedback, ale musí být přesný, s ovladačem výkonu a více programovatelných tlačítek taky neuškodí. Dalším stupněm je pak studium letecké taktiky a rozvíjení spolupráce se svými wingmany.

Myslíš si, že některý ze simulátorů letadel to může dotáhnout až mezi progamingové hry?

Osobně jsem v tomhle ohledu docela skeptický, protože tenhle typ her přitahuje jen velmi malé procento nadšenců a v dnešní době právě počet hráčů rozhoduje a láká sponzory. Ale naděje umírá poslední.