Zdeněk Bárta ze společnosti GfK Czech sdělil ČTK, že v hodnotovém vyjádření se přes internet v Česku prodá zhruba 18 procent veškerého technického zboží a meziročně prodej vzrostl o pětinu. V kategorii mapující online prodej technického zboží bez započtení firemních zákazníků je podíl internetu ještě vyšší a činí 22 procent.

"Další státy s největší vahou internetu mají tento ukazatel výrazně nižší, a to v průměru kolem 13 procent," uvedl Bárta. Například v Německu má internetový prodej technického spotřebního boží koncovým zákazníkům podíl 18 procent, v Nizozemsku 15 procent, ve Švýcarsku 14 procent a nejnižší je v Itálii a Belgii, kde činí pět respektive čtyři procenta.

Češi chtějí doprovodné služby

Nejvyšší tempo růstu prodeje přes internet vykazuje v Česku výpočetní technika, za kterou následují televizory. Letos Češi začali na internetu více nakupovat také malé domácí spotřebiče. Velké domácí spotřebiče mají na internetu tradičně výrazné zastoupení, a proto nárůst jejich prodeje podle Bárty není tak výrazný.

Rostoucí význam internetu při prodeji spotřební elektroniky potvrzují obchodníci. "Internetový obchod je nedílnou součástí naší nabídky zákazníkům. Prodej prostřednictvím internetu vykazuje v posledních několika letech meziroční růst o deset až 20 procent. Těžiště našich prodejů ale přesto zůstává v kamenných prodejnách," řekl ředitel sítě 32 tuzemských prodejen se spotřební elektronikou Datart Pavel Sláma.

Bárta upozornil, že při nákupu technického spotřebního zboží mají Češi ve srovnání s ostatními zeměmi mnohem větší nároky na doprovodné služby. "Internetoví hráči musí v Česku o zákazníka bojovat rozsahem dalších služeb a servisu daleko více než v zahraničí, alespoň v nedávné minulosti to tak ještě bylo," podotkl Bárta.

Ceny nejsou vždy nižší než v prodejně

Například společnost Datart zavedla vlastní dopravu zboží objednaného na internetu, a to včetně odborné montáže a zprovoznění v domácnosti zákazníka. "Tato služba má velmi pozitivní vliv na internetový prodej zejména bílé techniky, jako jsou pračky, ledničky či myčky," uvedl Sláma.

Podle ředitele prodejen Electro World Milana Růžičky už dávno neplatí pravidlo, že ceny na internetu jsou vždy nižší než v kamenných prodejnách. "Ceny se stále sbližují a někdy je výhodnější koupit zboží v kamenné prodejně," podotkl Růžička. Podle něj konkurenční boj donutil obchodníky pracovat s minimálními maržemi.

Z pohledu všech komodit obliba internetových obchodů v posledních letech také rychle roste. Celkové tržby tuzemských online prodejců za celý letošní rok podle odhadu portálu Srovname.cz stoupnou o víc než desetinu na rekordních 30 miliard korun. Lidé na internetu pořizují především domácí spotřebiče, elektroniku, oblečení, knihy či kosmetické výrobky. Hlavním důvodem využití internetových obchodů je nejen obvykle nižší cena zboží, ale také pohodlí a úspora času.