"Očekáváme, že zákazníci za letošní Vánoce utratí více peněz než loni, pokles není pravděpodobný," uvedl generální ředitel internetového obchodu Mall.cz Marek Liška. Podle něj je přitom možné, že průměrná hodnota objednávky bude letos historicky nejnižší a z loňských přibližně 3000 korun se může dostat až na 1500 Kč.

Méně optimistické je ohledně vánočních útrat vedení internetového obchodu T.S.Bohemia. "Co se týče průměrné hodnoty objednávek, nezaznamenali jsme meziročně pokles a průměrná hodnota objednávek je dokonce o zhruba 100 korun vyšší než v roce 2009. I přes to ale neočekáváme, že by období Vánoc mělo být v prodejích silnější než bylo v roce 2009," sdělil výkonný ředitel T.S.Bohemia Jaroslav Král.

Podle marketingové ředitelky internetového obchodu Kasa.cz Jitky Součkové chce více než polovina žen letos na Vánoce utrácet méně než vloni. Celkově pak o málo více než polovina zákazníků plánuje utratit stejné peníze a méně než desetina má v plánu utratit větší částku.

"Souvisí to se situací na trhu práce, kde se mísí ztráta pracovních pozic, nejistota pracovní pozice a nižší mzdy a bonusy. A v neposlední řadě také růst nutných životních nákladů, například na bydlení, stravu či pohonné hmoty. To je také důvod, proč registrujeme nárůst poptávky po praktických věcech do domácnosti na úkor luxusních zbytečností," dodala Součková.

Deset miliard za dárky 

Podle odhadu odborníků z internetového srovnávače cen Heureka.cz letos Češi před vánočními svátky utratí v internetových obchodech rekordních devět až deset miliard korun, zatímco loni jejich předvánoční útraty činily 8,2 miliardy korun. Vyšší předvánoční tržby souvisejí s tím, že lidé na internetu kvůli snaze ušetřit peníze nakoupí více zboží.

I letos se bude podle obchodníků nakupovat na poslední chvíli. "V loňském roce se vánoční nákupy kumulovaly do druhého prosincového týdne a stejné načasování čekáme i letos. Listopad bude tradičně silný, ale většina zákazníků začne Vánoce řešit až během prosince," uvedl Liška. Lidé podle něj vánoční nákupy nebudou časovat odpovědněji, ovšem pravděpodobně budou odpovědnější, co se týče zadlužování. "Dá se očekávat, že ve srovnání s loňskými Vánocemi klesne ochota nakupovat dárky na splátky," dodal. Podle Součkové uvažuje o nákupu dárků na dluh asi pět procent zákazníků.

Klasika mezi dárky

Letos nelze oproti loňským Vánocům čekat zásadní změny v prodávaném zboží. Stálicí jsou dárky jako parfémy, kosmetické dárkové balíčky, soupravy nářadí nebo hodinky do 3000 Kč. To samé platí pro hračky, kde budou hrát prim velké značky, jako je Lego nebo Mattel. Tradičně je oblíbená malá bílá technika, jako jsou holicí strojky, fény, přístroje pro dentální hygienu, ale také spotřebiče do domácnosti. Letošním hitem budou podle očekávání obchodníků espresso přístroje, robotické vysavače a sodovkovače. Dále pak chytré mobily, digitální fotorámečky, malé notebooky nebo stylové MP3 přehrávače.

Jedním z letošních vánočních hitů by se mohly stát přístroje pro čtení elektronických knih. Jejich ceny podle serveru Heureka.cz začínají na 2200 Kč, uživatelsky nejoblíbenější Amazon Kindle 3 lze v českých e-shopech pořídit od 4500 Kč.

"Elektronické čtečky knih jsou na trhu již několik let. Teprve představení nového Amazon Kindle v tomto roce však spustilo opravdovou revoluci ve čtení elektronických knih," uvedl Tomáš Hodboď z internetového srovnávače cen Heureka.cz.