Asistenční linky jednotlivých operátorů začínají ve většině případů 118 a jsou doplněny ještě jednou další číslicí odlišující provozovatele. Jejich využití není nikterak levné a cena se pohybuje v rozmezí pěti až deseti korun za minutu hovoru a častokrát ji doprovází poplatek za spojení. Přesto si najde své zákazníky.

Začalo to linkou 120

Prvopočátky těchto linek najdeme možná už v zapomenuté lince 120 - informace o telefonních číslech SPT Telecom. Jedinou funkci, kterou nám v tu chvíli byly operátorky schopny nabídnout, bylo právě vyhledání telefonních čísel. Jednalo se víceméně o službu doplňkovou, protože oranžový (dnes žlutý, nebo chcete-li zlatý) seznam telefonních čísel měl téměř každý doma. Lidé tak často zjišťovali spíše meziměstské a zahraniční kontakty. Dodnes tato služba, dnes již Českého Telecomu, funguje. Pouze změnila číslo a cenu a přibrala nové možnosti. Více si o ní povíme později.

S příchodem mobilních operátorů vyvstala otázka, kde zpřístupnit nová telefonní čísla. Z počátku k těmto účelům neexistovala u žádných z operátorů speciální linka a informace byly dostupné pouze na nesnadno zapamatovatelných číslech a na infolinkách operátorů.

Mělo to své pro a proti. Ti, kteří zjistili, že na bezplatné infolince podobná čísla lze zjistit, této služby využívali aniž by cokoliv platili. Vznikem služeb určených k vyhledání kontaktů o tuto možnost přišli, nicméně se jim otevřela celá škála nových produktů - nikdy však již bezplatných.

První krok udělal Paegas

Jako první představil službu s informacemi o mobilních telefonních číslech svých zákazníků dřívější Paegas pod číslem 333 a po dlouhou dobu ji měl jako jediný. Na Paegas, respektive T-Mobile, Asistent nabalil RadioMobil řadu dalších funkcí. Zprvu měla linka 333 jednu chybku, která umožňovala velmi snadno obejít vysoký poplatek za její volání. Z ostatních sítí šlo využívat možností Asistenta přes klasické číslo, v síti Paegas nijak speciálně zpoplatněné. Zákazník byl tedy v situaci, kdy volání v rámci sítě ho vyšlo dráž než ze sítě cizí. To již nyní neplatí, protože při volání z Eurotelu se lze na T-Mobile Asistent dostat pouze přes 1183, číslo tarifikované zvláštní sazbou.

Asistenční služba T-Mobile nabízí řadu funkcí. Patří mezi ně samozřejmě informace o číslech účastníků sítě a fixních operátorů, dále nyní již běžné sekretářské služby (psaní e-mailu, sms, posílání faxu apod.), shánění ubytování, taxi, naplánování hovoru a řada dalších. V nouzi lze využít i tlumočnického servisu v řadě jazycích. Počítejte však s vysokým účtem. Za některé informace (meteorologický servis a tlumočení) musíte zaplatit extra poplatek a tyto služby nejsou dostupné 24 hodin denně.

Následoval Eurotel

Eurotel se nechtěl nechat zahanbit a představil svou službu. Stačí obměnit název společnosti a znáte její pojmenování - Eurotel Asistent. Největší operátor nejprve asistenční linku příliš neprezentoval. Neprobíhala kampaň, nebyla v den spuštění vydána tisková zpráva - nic takového. Eurotel čekal na dobu, kdy bude moci prezentovat konkurenceschopnou nabídku. Rozšiřoval možnosti své služby dostupné na čísle 1188 a po několika měsících spustil masivní kampaň, která v menší míře nepřestala dodnes.

Eurotel nabízí velmi podobné funkce jako jeho konkurent T-Mobile. Samozřejmě opět nabízí čísla svých zákazníků a pevných sítí a také informace o jízdních řádech, rezervace a prodej lístků či vyhledání kontaktu na erotické kluby a sexshopy. Navíc oproti své konkurenci má k dispozici funkce mobilního průvodce. Operátorka vám najde cokoliv ve vašem okolí.

Oskar pokulhává, není propojen a má chyby

Oskar asistenční služby jako takové nenabízí. Pouze na lince 1187 umožňuje vyhledání čísel svých zákazníků. Proč tomu tak je, vysvětluje tiskový mluvčí Českého Mobilu Igor Přerovský: "O asistenční služby je mezi zákazníky malý zájem. Požadavky na ně se objevují velmi zřídka." Má-li Oskar oprávněný důvod posuďte sami z následujících čísel. Český Telecom denně obslouží přes 120 tisíc hovorů a T-Mobile měsíčně čtvrt milionu. Eurotel data nezveřejňuje.

Kromě toho, že na 1187 se dozvíte jen čísla v síti Oskar (u konkurence jsou zvykem ještě čísla pevných sítí), musíte počítat s tím, že oproti Eurotelu a T-Mobilu, nefunguje linka 24 hodin denně, ale pouze od 8 do 20 hodin. Pozor! I když se dovoláte mimo pracovní dobu a bude vám oznámeno, že linka je uzavřena, bude Vám naúčtována částka za volání na 1187. Nedostanete tedy žádnou informaci, ale zaplatíte. 

Navíc placení desetikorunového poplatku za volání na 1187 lze velmi snadno obejít. Stačí zavolat na 271 177 200, kde získáte tytéž informace, ale platíte dle sazby za volání do pevné sítě.

Oskar má však ještě jeden problém. Z žádné sítě jiné než Oskar nelze volat na infolinku 1187. A zároveň z Oskara nelze volat na asistenční služby jiné společnosti než Český Telecom. Důvodem jsou stále probíhající jednání o propojení.

Telecom je na dvou číslech

Jak jsem slíbil, vracím se ke službě Českého Telecomu 1180, která oproti původní 120 nabízí možnost spojení s vyhledaným číslem. Asistenční služby našeho největšího fixního operátora se dělí do dvou linek. První již zmíněné vyhrazené pro telefonní čísla a druhé 133008. Po vytočení tohoto šestičíslí můžete za pomoci operátorky odeslat fax či e-mail.

Na lince 1180 nenajdete jen čísla Českého Telecomu, ale i alternativních operátorů. Ti zatím vlastní asistenční linky nenabízí.

Pomoc v nouzi

Kdy použít asistenční služby? Záleží zcela na vás kolik peněz jste ochotni platit za komfort, který asistenční služby nabízejí. Nezapomínejte, že při vyhledávání telefonních čísel mobilních operátorů se nedozvíte číslo držitele předplacené karty. Musíte tedy spoléhat na to, že vámi hledaný má paušál. Asistenční služby jsou dosti drahé, ale v nouzi mohou pomoci.