"Všemi inspektoráty ČOI bylo (v únoru) provedeno celkem 57 kontrol. Nedostatky byly zjištěny ve 44 případech. Nejčastějším pochybením bylo neposkytování informací spotřebiteli, a to zejména o jeho právech na možnost odstoupení od kupní smlouvy a souvisejících s odpovědností za vady," uvedl Vozáb, podle kterého od začátku roku inspekce zkontrolovala 101 internetových obchodů a závady odhalila v 69 z nich.

Zaslané výrobky podle Vozába často neměly návod v českém jazyce a ČOI zjistila také nedodržení lhůt pro vyřízení spotřebitelských reklamací. "Vyskytovaly se i případy uvádění cen bez DPH a deklarované slevy na jednotlivé druhy zboží neodpovídaly skutečnosti," podotkl Vozáb. Dodal, že v internetových obchodech často chyběly informace o provozovateli.

Češi nakupují na internetu rádi

Za zjištěné nedostatky ČOI v únoru provozovatelům internetových obchodů uložila 12 pokut v celkové hodnotě 19 000 korun. Ve správním řízení bude inspekce řešit 30 případů. "Dvě zjištění jsou nadále v šetření," uvedl Vozáb.

Obliba internetových obchodů v posledních letech v Česku rychle roste. Celkem Češi v loňském roce podle dřívějších odhadů mohli utratit v internetových obchodech rekordních 26 až 27 miliard korun. Za rok 2008 odborníci očekávali nárůst na zhruba 22 miliard.

Lidé na internetu pořizují především domácí spotřebiče, elektroniku a oblečení. Hlavním důvodem využití internetových obchodů je nejen obvykle nižší cena zboží, ale také pohodlí a úspora času.