„Vloni došlo po několikaletém nárůstu, kdy prodeje meziročně rostly až dvojnásobně, k poklesu. Pro předcházejících čtyři až pět let byl charakteristický boom jak dražších, tak levnějších modelů navigací. V současné době je trend, kdy je navigace zabudovaná v mobilu nebo PDA,“ uvedla pro Novinky mluvčí Tesco Stores ČR Eva Karasová.

Například síť elektroprodejen Datart jistý pokles prodejů také zaznamenala, avšak nepřisuzuje ho vlivu služeb zdarma.

I Češi již přišli na to, že navigaci lze získat i zdarma a není tak třeba kupovat speciální zařízení. Asi největší zvrat v trendech připravila finská Nokia, která umožnila na konci ledna svým uživatelům stažení aplikace do chytrých telefonů zdarma. [celá zpráva]

Za první měsíc od uvedení nového konceptu si navigaci zdarma stáhly již zhruba tři milióny lidí. "Absolutní lokální čísla uvádět nemůžeme, ale je možné prozradit, že Česko je mezi pěti zeměmi, kde se stáhlo nejvíc navigací v přepočtu na obyvatele. Globálně zaznamenáváme v průměru jedno stažení každou sekundu," říká Petr Kasa, ředitel společnosti Nokia pro ČR a SR.

Krok Nokie měl přímý vliv na navigační odvětví, a to celosvětově. "Když jsme oznamovali bezplatnou pěší a automobilovou navigaci, věděli jsme, že to změní trh. Počet zákazníků však roste rychleji než jsme dokonce i my očekávali," dodal Kasa.

Co bude dál?

Kam budou trendy ohledně navigací směřovat se stalo zásadním tématem právě probíhajícího veletrhu Mobile World Congress (MWC 2010), jak uvedla ČTK. Tradiční výrobci navigací by tak měli přijít s nějakými novinkami.

"Máme i plán B, zatím ale nemůžu říct žádný detail," reagoval vice-prezident společnosti Navigon Gerhard Mayr. Navigon je v Evropě třetím největším prodejcem navigací po společnostech TomTom a Garmin.

Někteří prodejci jsou optimističtí. "Nepředpokládáme nějakou výraznou změnu trendu prodejů. Do budoucna každopádně bude zajímavé sledovat spíše prodeje aktualizovaných map a prodeje přístrojů, které budou přicházet s novými funkcemi. Navigace totiž už dávno není jen o tom, jak se dostat z bodu A do bodu B, nabídka doplňujících služeb může být překvapivě široká i praktická (výpočet nejrychlejší trasy dle denní doby a dne v týdnu, zajímavá místa v okolí, možnost personifikace a sdílení map)," uzavřel Datart.