Podle odborníků stojí za loňským poklesem současná krize, kdy firmy i domácnosti omezily své výdaje do vybavení informačními technologiemi.

Ti, kdo v loňském roce hardware obnovovali, volili kvůli úsporám spíše levnější značky. "Pokles zájmu o nové počítače je přirozeným vývojem v současné ekonomické situaci. Lze očekávat, že v horizontu jednoho až dvou let se tento trend obrátí a prodeje počítačů se opět zvednou, neboť dojde k opotřebení a zastarání hardwaru," uvedl analytik Broker Consulting Jan Lener.

Acer loni zvýšil v tuzemsku prodej z předchozích 190 000 na 195 200 PC, ostatním značkám odbyt výrazně klesl. Druhý Hewlett-Packard prodal 140 000 počítačů, což je o třetinu méně než v roce 2008. Následuje Asus s poklesem o 31 procent na 112 000 PC a pátá příčka patří společnosti Dell. Té se prodej propadl na polovičních 55 400 počítačů.

Propad prodeje mírnilo poslední čtvrtletí, ve kterém se prodalo 353 700 PC, tedy o šest procent meziročně méně. Z toho dvě třetiny počítačů nakupovaly firmy a 35 procent domácnosti. Přenosné počítače měly podíl kolem 69 procent.