Největší robotická síť Rustock se skládá z 1,3 až 1,9 miliónu na dálku ovládaných počítačů. Síť, která se vyznačuje pravidelným denním cyklem rozesílání, je odpovědná za zhruba desetinu nevyžádané pošty. Rustock od června zdvojnásobila svou velikost. Největší podíl na posílaném spamu mají sítě Grum a Bobax s 23 respektive 15 procenty. Podíl nové sítě Maazben se během uplynulého měsíce zvýšil ze srpnových 0,5 procenta na zářijových 1,4 procenta.

"V uplynulém roce bylo několik poskytovatelů služeb internetu odpojeno kvůli hostování aktivit robotické sítě, což se ukázalo jako dvojsečné opatření a vedlo k posunu ve schopnostech robotických sítí," uvedl analytik MessageLabs Paul Wood. Podle něj byly těmito kroky těžce zasaženy významnější robotické sítě jako Cutwail a vytvořen prostor pro vznik nových robotických sítí jako Maazben. Prostoje po odpojení přitom v poslední době trvají jen několik hodin a nikoli týdnů nebo měsíců jako v minulosti.

Globální podíl zpráv napadených virem v e-mailovém provozu z nových a dříve neznámých závadných zdrojů byl v září jeden z 399 e-mailů. Jeden phishingový e-mail lovící citlivá data uživatelů připadal na 437 zpráv. Třetinu zachycených škodlivých programů na internetu tvořily nové kódy. V září bylo zemí s nejvyšším podílem nevyžádané pošty Dánsko s 95,6 procenta. V USA byl podíl 91,8 procenta a ve velké Británii 91,7 procenta.

Za každý e-mail se má kvůli spamu platit, navrhují odborníci

Nevyžádaná pošta obtěžuje milióny lidí po celém světě. Zaměstnanci internetového portálu Yahoo ale přišli na způsob, jak by mohlo ubýt velké množství spamu. Chtějí toho docílit pomocí takzvaných elektronických známek, které by byly obdobou tradičních poštovních variant. To by mělo pomoci odlišit opravdové e-maily od spamu.

Podle návrhu by každý člověk zakoupil za jeden americký cent , což je asi 18 haléřů, elektronickou poštovní známku. Tu by jednoduše připojil ke každému odeslanému e-mailu, přičemž každá známka smí být použita pouze jednou. Spamové filtry v poštovních programech by poté automaticky třídily e-maily. Ty, které nemají ověřenou poštovní známku, by byly zařazeny mezi nevyžádanou poštu.

Při zakoupení elektronické známky by lidé peníze posílali na účet CentMail, což je název celého projektu zaměstnanců společnosti Yahoo. Celý výtěžek by byl následně poukázán na dobročinné účely. [celá zpráva]