Od založení před pěti lety se Facebook stal na internetu jednou z nejnavštěvovanějších destinací. Síť se stává čím dál větším rivalem zavedeným webovým gigantům jako Yahoo a Google.

Facebooku, který má mezi investory například i amerického softwarového giganta Microsoft, se již upsalo 300 miliónů uživatelů. Síť se tak považuje za jednoho z nejslibnějších kandidátů na prvotní veřejnou nabídku akcií (IPO), přestože se nedávno nechal generální ředitel Facebooku Mark Zuckerberg slyšet, že to může nastat až za pár let.

"Jejich zájem u mě byl: 'Cokoli máte, vezmeme to,'" řekl jeden ze zdrojů, akcionář Facebooku. Souhlasil s tím, že své akcie ruskému investorovi prodá. DST přitom podle něj nabízí 14,77 dolaru (zhruba 260 Kč) za akcii, což je stejná cena jako při červencové nabídce pracovníkům a bývalým zaměstnancům Facebooku.

Zaměstnanci dostali přednostní právo své akcie společnosti prodat dál. Bývalí zaměstnanci smějí kvůli vysoké poptávce prodat jen 29 procent. Po dvou velkých transakcích s akciemi Facebooku nyní DST drží 3,5 procenta sítě a podle druhého zdroje má další koupi rozjednanou, napsala agentura Reuters.

O Facebooku

Tento již celosvětový fenomén vznikl před pěti lety. Vymyslel jej student harvardské univerzity Mark Zuckerberg. Obliba původně vysokoškolského webu se rychle rozšířila a nyní jej využívá více než 300 miliónů lidí.

Facebook funguje na principu registrace a vytvoření vlastního profilu. Ten si následně mohou většinou prohlédnout pouze ti uživatelé, které dotyčný označí jako "přátele“. Zároveň se každému zobrazuje nabídka lidí, které by mohl znát. Okruh "kamarádů“ se tak neustále rozšiřuje. S rostoucím počtem uživatelů roste i ztráta soukromí. Je možné nastavit profil tak, aby byl dostupný všem.

Facebook je populární díky pohodlnému vkládání fotografií, které si mohou vybraní kamarádi prohlédnout. Stačí ale, aby například někdo z vašich blízkých okomentoval snímek z vaší narozeninové oslavy, a fotku a komentář uvidí i lidé, které sice neznáte, ale patří do okruhu známých vašich přátel. Na stejném principu fungují i diskuze a vzkazy vkládané na Facebook.