Podle společnosti Newton Media je na internetu 180 českých zpravodajských serverů, na kterých se denně objeví zhruba 50000 nových zpráv. Podle části jejich provozovatelů je třeba zahájit jednání, která povedou k tomu, aby svůj obsah zpoplatnila většina velkých českých zpravodajských portálů.    

Provozovatelé se chtějí dohodnout

"Ke zpoplatnění může dojít jen tehdy, pokud se mezi sebou provozovatelé jednotlivých webů domluví. Žádná jednání však ještě neproběhla. Myslím však, že je to pro udržení kvality zpravodajství nevyhnutelné, jelikož se obávám, že reklamy bude patrně ubývat," řekl šéfredaktor Lidových novin Dalibor Balšínek.

Dodal, že platby by měly mít podobu takzvaných mikroplateb - tedy plateb za jednotlivé zprávy či balíček zpráv v řádu haléřů či desetníků. Podle něj sice bude zpoplatnění technologicky náročné, ale mělo by přispět ke zkvalitnění zpravodajství. 

Podobně se ke zpoplatnění zpravodajství na internetu staví také ředitel iDnes.cz Jaroslav Kábele. Podle něj je však ještě předčasné hovořit o nějakém konkrétním modelu plateb. "Vždyť i Rupert Murdoch dal 'nejlepším odborníkům' čas do poloviny příštího roku, aby to jen vymysleli. Natož aby mluvil o způsobu, jak a kdy to udělat," uvedl Kábele rovněž s tím, že se do zpoplatnění musí zapojit všichni, nebo alespoň rozhodující hráči na trhu.    

Mediální magnát Rupert Murdoch přišel s myšlenkou na zavedení poplatků za zprávy na internetu na počátku letošního srpna. Majitel amerického mediálního konglomerátu News Corp. tak reagoval na oznámenou meziroční hospodářskou ztrátu firmy.    

Nova a iHNed.cz žádají zpoplatnění

Podle generálního ředitele TV Nova Petra Dvořáka mělo být zpravodajství na internetu zpoplatněné už od samého počátku. "Je to správná cesta, ale obávám se, že nyní to bude spíše návrat do starých pozic, protože lidi si zvykli neplatit. Je to hlavně záležitost tištěných médií, která kvůli exkluzivním materiálům, jež se snaží co nejrychleji zveřejnit, přicházejí o část příjmů. Každopádně my čekáme na vývoj situace. Pokud v tomto smyslu vznikne nějaký nový byznys model, tak se určitě připojíme," řekl Dvořák.    

Vydavatelství Economia, které vlastní a provozuje také zpravodajský server Hospodářských novin iHNed.cz, už jisté zpoplatnění zavedlo. To se však týká pouze zamčených online archivů. "O zamčení aktuálního zpravodajství v současné době neuvažujeme," uvedla Markéta Houdková z Economie.    

Novinky.cz jsou proti, problémy s inzercí nemají

Zcela proti zpoplatnění zpráv je šéfredaktor největšího zpravodajského serveru v ČR Novinky.cz Vladimír Dušánek. Podle něj to pro Novinky.cz nemá význam. "Nemáme problémy s inzercí. Příjmy nám rostou i letos, takže o něčem takovém rozhodně neuvažujeme. Navíc z hlediska placení připadne značná část plateb například mobilním operátorům, kteří tyto platby umožní," řekl Dušánek s tím, že kdo zavede platby za zpravodajství, přijde s největší pravděpodobností o čtenáře.    

Podobný názor zastává také prezident Asociace českých reklamních agentur (AČRA) Pavel Brabec. "Je pravděpodobné, že zpoplatnění některých médií vyvolá poptávku po těch nezpoplatněných. Vyšší návštěvnost takových stránek pak rovněž znamená vyšší příjmy z reklamy a naopak," řekl Brabec.    

Podle odborníka na média Jana Jiráka z Fakulty sociálních věd Univerzity Karlovy je pravděpodobné, že značná část českých zpravodajských serverů poplatky zavede. "Paradoxně to však nejvíce prospěje televizím, jelikož myslím, že odklon čtenářů od novin k internetu tento krok nezvrátí a naopak se lidé od internetu odkloní právě k televizi," řekl Jirák.