„Internet nastartoval novou mediální revoluci a otevřel dveře mnoha levným metodám, jak se mohou informace dostat k lidem. Ale zprávy nelze vyrábět zadarmo, a proto chceme zpoplatnit naše webové stránky,“ vysvětloval své záměry Murdoch.

Podle něj prý už on-line reklama nestačí na to, aby pokryla všechny náklady na provoz zpravodajských serverů a zbytečně se nesnižovala jejich kvalita. „Věřím, že díky zpoplatnění budeme ještě úspěšnější než nyní, a proto konkurence nebude dlouho váhat a bude nás následovat,“ uvedl.

Podle Murdochova plánu by tak byly zpoplatněny pro každého čtenáře zprávy na internetu několika předních zahraničních listů, které vlastní, jako je například New York Post, The Times of London, nebo Daily Telegraph. Zároveň ale také i bulvární magazín The Sun. 

Murdochova firma prodělává miliardy

Murdoch byl přitom jeden z prvních, kdo v roce 1997 chtěl přenést své zpravodajství z deníků na internet, i když tehdy ještě vůbec nepřemýšlel o tom, že by se za zprávy mělo platit. 

K jeho nynějšímu smýšlení jej ale donutila finanční situace společnosti News Corp. Ta od loňského června prodělala 203 miliónů dolarů, tedy přibližně 3,65 miliardy korun.

„Značné ztráty jsme zaznamenaly také v souvislosti s úpadkem automobilového průmyslu a ekonomické krize. Přesto si myslím, že to nejhorší máme nyní za sebou,“ obhajoval hospodářské výsledky společnosti Murdoch. 

Budoucnost je v elektronických knihách

Podle Murdocha čeká mediální trh velká revoluce. Lidé totiž mají stále více v oblibě chytré mobilní telefony a takzvané ebooky, což je v podstatě elektronická obdoba běžné knihy. Taková zařízení prý způsobí revoluci na mediálním trhu a vytlačí všechny časopisy a noviny.

„Do kapesních přístrojů s připojením na internet si lidé mohou velice jednoduše stáhnout všechny zprávy, které je zajímají, aniž by si museli kupovat neforemné papírové noviny,“ vysvětloval již dříve mediální magnát svoji vizi.

Společnost News Corp už nyní vyjednává s firmou Amazon na využití jejich ebooku s názvem Kindle. Ten totiž nabízí jednoduché řešení, jak zpoplatnit on-line zprávy a zajímavou alternativu pro běžná papírová periodika.