Článek
Podle psychiatra Zdeňka Bašného může z nenápadné recese vzniknout vlna, „která může být v řadě případů nebezpečná, a také Facebook může být tímto způsobem zneužitelný“.
Proti tomu podle něj není obrany, očekává však, že současná vlna ustane. „Ale uvědomil jsem si nebezpečí, že může vzniknout někdy spontánně nebo i řízeně, cíleně systematické hnutí, které může jít naprosto v neprospěch společnosti,“ uvedl Bašný v ČT. Ve společnosti je podle něj více agresivity, a to platí i pro politiky a předvolební kampaně.
Publicista Miloš Čermák má na internet jiný názor: „Já si myslím, že Facebook je prostředí jako jakékoli jiné, které není nějak náchylnější k tomu, aby se v něm šířilo zlo nebo dobro. Ono je to stejné jako ve společnosti a myslím, že se i tady ukázalo, že nakonec každý z uživatelů tam vkládá svoji osobnost.“
Až dva milióny voličů na internetu
Převládající nálada na internetu je podle něj spíše taková, že dosavadní sympatizanti vajíčkových útoků přemýšlejí, že vejce přestanou házet a budou dělat něco užitečnějšího. Podle Čermáka by taková média, jako je Facebook, měli znát politici.
Kdyby je podle něj experti kolem Jiřího Paroubka sledovali, mohl by šéf ČSSD lépe odhadnout situaci a třeba i předejít házení vajec. Čermák soudí, že internetová média používají až dva milióny voličů mezi 18–35 lety, kteří příliš nečtou noviny.
Překvapením podle něj může být, kolik z nich v důsledku „vajíčkové aféry“ půjde volit. „Bude to možná určité pokání. Vědí, že udělali něco, co se nedělá. A možná že něco, co obvykle nedělají, udělají znova, když svůj názor na Paroubka přijdou projevit ve volbách,“ dodal. V Rakousku volí lidé už od 16 let. Tato myšlenka se u nás zatím neujala.
Lidé začínají mít zájem o politiku díky internetu
Zakladatel protiparoubkovských stránek na Facebooku Matěj Forst říká: „Bylo potřeba, ať už v mladých, nebo starších lidech, vzbudit spící zájem o politiku a chuť jít volit. Mám dojem, že i když to nepřišlo formou, která by patřila do kategorie fair play, tak se ten spící zájem začal odkopávat a probouzet a uvidíme po volbách, jestli se v lidech vzbudil, nebo jestli si prostě chtěli jen hodit.“
Letos začaly strany výrazněji využívat internet. Na Facebooku agitují například zelení, lidovci či ODS. Občanští demokraté také mezi prvními přišli s internetovými videozáznamy. Kritiku ve vlastních řadách vzbudil například klip, který srovnává pád vlády s roky 1938 či 1968. Také zelení používají kontroverzní spoty. Například si brousí sekyru na kohouta Václava, který má představovat prezidenta Klause.