Hlavní obsah

Češi se bojí nakupovat na internetu, kvůli nesolidním internetovým obchodům

Novinky, mif

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Nedůvěru k nakupování na internetu přiznala více než polovina dotázaných Čechů. Lákadlem pro ně nejsou ani zpravidla levnější ceny výrobků, které e-shopy nabízejí v porovnání s kamennými prodejnami. Nejvíce se lidé obávají neseriózního jednání internetových obchodů v otázce reklamací, záruky a případného vracení peněz.

Foto: Profimedia.cz

83 procent lidí nakupuje na internetu kvůli nižší ceně zboží v porovnání s kamennými obchody.

Článek

Celkem 32 procent Čechů se obává, že při nákupu na internetu budou mít potíže s reklamacemi a zárukou zboží. Dvacet sedm procent respondentů má strach, že při nákupu přijdou kvůli internetovým podvodníkům o své peníze, nebo že jim objednané zboží vůbec nedorazí.

Přibližně 45% odpovídajících, kteří na internetu nenakupovali, si myslí, že ostatní tak činí hlavně kvůli úspoře financí a času. 16% ale předpokládá, že ostatní lidé považují nakupování na internetu za riskantní nebo složité.

Nižší cena by o koupi zboží přes internet rozhodla u 83 procent lidí. Sedmnáct procent dotázaných navíc soudí, že při nákupu na internetu dostanou zboží dříve a ušetří na dopravném.

46% odpovídajících nakupuje na internetu několikrát za rok, 27% přibližně jednou za měsíc a 21% dokonce několikrát měsíčně. Pouze 2% nakupujících uvedla, že na internetu nakoupilo jen jednou v životě.

Průzkum vytvořily servery Heureka.cz, Aukro.cz, Obchodnidům.cz ze vzorku 20 tisíc uživatelů z celé České republiky.

Podvodné emaily se snaží nalákat zákazníka nízkou cenou

Neseriózní jednání některých e-shopů není jediným rizikem při nákupech na internetu. Podvodné emaily se snaží nalákat uživatele na falešné elektronické obchody, kde jim zamýšlejí ukrást čísla kreditních karet a hesla.

Tím, že se tváří jako legitimní stránky, přelstí uživatele, od něhož vylákají důležité údaje. Podvodné reklamní zprávy vypadají jako pravé. Často obsahují skutečná loga společností a odkazy na opravdové firemní weby.

"Útočníci nevynechají jedinou příležitost, aby získávali masu důvěřivých klikajících uživatelů, kteří jsou ochotni na takových stránkách zadávat buď osobní nebo bankovní údaje. Obojí je potom předmětem obchodu mezi rozsáhlou sítí internetových podvodníků," řekl Vlastimil Klíma, odborník na internetovou bezpečnost.

Policie nemá dostatek počítačových specialistů

Policie, která hraje v boji proti kybernetické kriminalitě klíčovou roli, často postrádá specialisty s potřebnými odbornými vědomostmi. Ti jsou přitom zcela nezbytní pro její efektivní práci.

Nedostává se potřebných odborných školení. Platové podmínky a naděje na kariérní postup vede k odchodu specialistů do privátního sektoru, dokonce mohou být lákáni i k přechodu na druhou stranu barikády, do světa podzemní ekonomiky.

Za hranicemi jsou policisté takřka bezmocní

Vynucování práva je omezeno fyzickými hranicemi jednotlivých států, zatímco kybernetičtí zločinci podobný problém nemají. Komunikace mezi jednotlivými státy je stále omezená a nesystematická.

Místní problémy a priority dostávají přednost před celosvětovým koordinovaným úsilím a mezinárodní legislativa je v různých státech implementována odlišným způsobem, což zdržuje soudní stíhání přes hranice a vydávání pachatelů do jiných států.

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám