"Nalijme si čistého vína. Neexistuje žádné obchodní řešení, které by přivedlo optické kabely do domácností v odlehlých a vzdálených regionech," uvedla Redingová. Pro šíření bezdrátového širokopásmového internetu chce komise využít rádiové frekvence, které byly původně určeny jen pro mobilní telefony.

První kroky již unie v tomto případě podnikla. Loni na podzim rovněž na zasedání ministrů telekomunikací EU schválila otevření radiových frekvencí, které jsou dosud určeny výhradně pro mobilní GSM telefony. Legislativa, která vyhradila frekvence 900 a 1800 Mhz výhradně pro GSM technologii, vznikla zhruba před 20 lety a podle Evropské komise a členských států je už notně zaostalá a brání dalšímu rozvoji.

EU chce v rozvoji WiFi předběhnout Ameriku a Asii

Redingová na urychlený rozvoj bezdrátového internetu prý tlačí proto, že by Evropu v tomto směru mohla rychle předběhnout Amerika a Asie. "Jestliže chceme stimulovat hospodářský růst, nemůžeme dále ignorovat skutečnost, že rádiové spektrum se stalo důležitým faktorem produkce," dodala komisařka.

Průmyslový sektor, jenž je postaven na "práci" s rádiovým spektrem, je údajně jedním z vůbec nejrychleji se rozvíjejících. Firmy, které se na tomto poli pohybují, předloni podle odhadu komise utržily až 260 miliard eur, tedy více než šest biliónů korun.

Budoucnost patří WiMaxu

Kromě zpřístupnění pásem, které původně sloužily pouze mobilním telefonům, Brusel uvažuje i o jiných řešeních. Loni se také objevily informace, že komise by ráda viděla, aby uvolněné frekvence po analogové televizi obsadila technologie bezdrátového internetu WiMax.

Jde poměrně "mladý" standard pro širokopásmovou komunikaci ve venkovních prostorách, namísto tradičního wi-fi, které bylo původně určeno spíše pro vytváření vnitřních sítí. Cílem návrhu, za kterým stojí opět Redingová, je opět výrazné zvýšení dostupnosti internetu i ve venkovských či méně osídlených oblastech.

Pokud by se představa komise uskutečnila, v podstatě by to znamenalo, že člověk by měl přístup k internetu, kamkoliv by se hnul. Ať už doma, v autě, v obchodech, nebo třeba na výletě v lese. Zatím jde ale spíše o "hudbu budoucnosti".