Hlavní obsah

Digitální vysílání přijímá již čtvrtina českých domácností

Novinky, Miloslav Fišer

Digitální vysílání proniklo již do čtvrtiny českých domácností. Toto zjištění mimo jiné vyplývá z nejnovějších výsledků jednoho z nejrozsáhlejších výzkumů českých domácností v televizní oblasti – Kontinuálního výzkumu, který je realizován jako součást projektu elektronického měření sledovanosti televize v ČR.

Článek

Kontinuálního výzkum je od roku 2001 realizován společností Mediaresearch ve spolupráci se společností Stem/Mark. Průběžně mapuje podrobnou strukturu české televizní populace, její televizní chování, televizní vybavenost a především změny v oblasti možnosti příjmu různých druhů vysílání včetně vysílání digitálního, které v současné době hraje v této oblasti velmi významnou roli.

Cílem výzkumu je především zjistit důležité charakteristiky domácností pro kontrolu a zajišťování reprezentativity vzorku domácností vybraných pro elektronické měření sledovanosti televize.

Celkem bylo v rámci Kontinuálního výzkumu dotázáno již 54 759 domácností. Aktuální výsledky uváděné v této tiskové zprávě byly sebrány v prvních třech vlnách letošního roku (v období leden-březen 2008), na reprezentativním vzorku 2 768 domácností, což představuje 6 240 respondentů starších 4 let.

Způsob příjmu DVB-T u českých domácnostech

leden - březen2007duben – červen2007září – listopad 2007leden – březen2008
Příjem DVB-T4,9 %5,8 %6,8 %9,2 %
- pomocí Set-top-boxu3,7 %4,1 %4,9 %5,9 %
- pomocí televize s DVB-T tunerem0,8 %0,9 %0,7 %1,3 %
- pomocí digitální TV karty v počítači0,5 %0,3 %0,4 %0,9 %

Možnost příjmu digitálního vysílání v domácnosti deklarovalo v 1. čtvrtletí 2008 24,1 % respondentů. 24,1 % dotázaných respondentů deklarovalo možnost alespoň jednoho typu digitálního televizního příjmu v domácnosti (ať již prostřednictvím satelitu – DVB-S, kabelu - DVB-C, přes internetový protokol - IP TV, či terestricky/pozemní – DVB-T).

Reálné množství počtu domácností s příjmem televizních stanic některou z digitálních cest bude však pravděpodobně ještě mírně vyšší, vzhledem k tomu, že poměrně významné procento respondentů není schopno na otázku specifikace způsobu příjmu zcela přesně odpovědět a i přes snahu tazatelů provádějících výzkum raději uvedou, že „neví“.

Pojem digitalizace vůbec nezná již jen 5 % populace

U odpovědí na otázku znalosti digitálního vysílání lze očekávat určité zkreslení, kdy lidé mají tendenci vždy spíše přeceňovat své znalosti. Přesto je markantní posun, kdy v roce 2001 deklarovalo jasnou představu o digitálním vysílání 4,9 %, od podzimu 2005 hodnota kolísá kolem 10 % jednotlivců starších 10 let a v roce 2006 roste až k 13 % jednotlivců.

V období leden - březen 2007 uvádí jasnou představu, o co se jedná již 18 % respondentů, a v období leden - březen 2008 téměř 32 %. Alespoň přibližnou představu nebo jasnou představu deklarovalo v roce 2001 16,8 %, zatímco aktuální stav vykazuje 69 % populace starší 10 let. Úplnou neznalost pak deklarovalo v roce 2001 47,6 %, zatímco aktuální údaj hovoří o necelých 5 %.

Reklama

Související témata:

Související články

Prodej OLED televizí nabírá na obrátkách

Prodej plochých televizních panelů z organických diod (OLED) nabírá na obrátkách. Loni se těchto obrazovek nové generace prodalo kolem 2000 kusů. Letos...

Sharp představil televize s tloušťkou 3,44 cm

Sharp uvede v březnu na japonský trh supertenké televizory s tloušťkou 3,44 centimetru. Poté systém přizpůsobí evropských standardům a regulacím. V Evropě...

Výběr článků

Načítám