Dopravní podnik službu zavedl loni v listopadu. "Služba představuje konkrétní příklad, jak mohou moderní technologie usnadnit život prakticky každému," řekl ředitel konference Tomáš Renčín.

Porota podle něj ocenila i to, že řešení vzbudilo zájem v dalších městech a inspirovalo projekty, kde by se placení přes mobilní telefon mohlo využívat, například při hrazení poplatků ve zdravotnictví.

Hlavním motivem zavedení služby SMS jízdenek bylo podle dopravního podniku ulehčit cestujícím starosti s automaty a drobnými mincemi. "Projekt dá také nedobrovolným černým pasažérům možnost skoncovat s neplacením a riskováním pokut," řekl ředitel marketingu podniku Jan Svoboda.

60% lidí využívá SMS jízdenky

Službu denně využívá v průměru 19 000 cestujících. Podle výzkumu si tyto jízdenky kupuje až 60 procent lidí, kteří by jinak jeli načerno. Cena SMS jízdenky je stejná jako u klasické papírové, tedy 26 korun.

Cena Český zavináč se uděluje od roku 1999. První ocenění si tehdy odnesl ministr spravedlnosti Otakar Motejl za zpřístupnění obchodního rejstříku na internetu.

Mezi dalšími oceněnými byly například ministerstvo vnitra za internetové projekty pátrání po vozidlech a neplatných dokladech a katastrální úřad za internetový katastr nemovitostí.