"Máme co dělat s nekontrolovatelným pirátstvím a obrovským množstvím materiálu, který je zdarma," řekl podle agentury Reuters spoluzakladatel společnosti Vivid Steven Hirsch. Šéfové firem, jako je Vivid, kde se točí pornofilmy, se budou touto problematikou zabývat na konferenci, která dnes začíná v americkém Las Vegas.
Vivid měla ještě nedávno roční tržby asi 100 miliónů dolarů, z čehož asi 80 procent připadlo na prodej DVD. Nyní už prodej tohoto typu nosičů tvoří sotva 30 procent.

Odvětví totiž změnily klony amerického portálu YouTube, který nyní kopírují i další firmy. K nejznámějším zřejmě patří XTube.com z Kanady. I český pornoherec a producent Robert Rosenberg má vlastní portál, kde nabízí ke stažení ukázky.
Některé záběry, které se na XTube objevují, pocházejí z profesionálních studií, zatímco jiné jsou dílem amatérů. "My nejsme žádní piráti. Nabízíme jen službu, kterou někteří lidé podle jejich názoru mohou využít k něčemu nezákonnému," hájí XTube její spoluzakladatel Lance Cassidy.

Bohatá nabídka na internetu

Na stránce XTube je možné zdarma zhlédnout asi 200 000 snímků, většinou v délce od 30 sekund do dvou minut. Obchodní ředitel Curtis Potec řekl, že zhruba jedno procento těch, kteří stránky zhlédnou, si koupí i DVD nebo si materiál za poplatek stáhnou do svého počítače. Firma je tak schopna ročně vydělat údajně milióny dolarů.

"Spousta lidí nám říká, že toto je budoucnost odvětví, které produkuje filmy pro dospělé. Většina peněz je z reklamy, což je stejné na všech stránkách, ať už jsou pro běžný trh nebo pro dospělé," upozornil Potec. Na stránky XTube chodí dvě třetiny gayů, řekl.

Od začátku 80. let zažívá výroba pornofilmů v USA nebývalý rozmach. Hodně pomohl prodej videokazet a později reklama na internetu. Některá studia dávají ukázky z tvorby na svůj web a doufají, že jim pomohou ke zvýšení prodeje DVD nosičů. Odezva ale není taková, jak by si tvůrci filmů představovali.

Lidé se dívají, ale nekupují

Například šéf australské společnosti Abbywinters.com Garion Hall tvrdí, že z každých 500 lidí, kteří si prohlížejí reklamní ukázky, jen jeden klikne na odkaz na jeho stránky. A z těch, kteří na jeho stránky vstoupí, se pouze jeden z 50 stane předplatitelem. Šéfové některých podobných firem se proto začali poohlížet po efektivnějších způsobech distribuce a byli by rádi, kdyby na svou stranu získali třeba telekomunikační podniky.

V některých evropských zemích se dají filmy se sexuální tematikou koupit i na mobilní telefon, v USA zatím ne. Například společnost Verizon, což je největší telekomunikační operátor v USA, na prodeji pornografických snímků prý nebude vydělávat. Naproti tomu největší kabelový operátor Comcast má v nabídce filmy tohoto druhu zcela běžně.