Podle komise přitom příjmy z prodeje online obsahu stoupnou v 25 zemích unie bez nováčků Bulharska a Rumunska z 1,8 miliardy eur (přes 47 miliard korun) v roce 2005 zhruba čtyřikrát na 8,3 miliardy eur (téměř 220 miliard korun) v roce 2010.

Komise proto ve čtvrtek vybídla poskytovatele internetových služeb, telekomunikační společnosti a další průmysl, aby s ní tyto firmy spolupracovaly na tom, jak zjednodušit a zabezpečit snadnější přístup k online hudbě, televizním programům, filmům či hrám skrze internet či mobilní telefony. Firmy mohou předat komisi své komentáře k návrhům komise do konce února. Podle české pobočky Mezinárodní federace fonografického průmyslu (IFPI) se jedná o "krok správným směrem".

Hlavní oblasti jsou čtyři

Evropská komise chce, aby se zvýšila dostupnost online obsahu, neboť někteří majitelé autorských práv jej nechtějí příliš pouštět do internetové distribuce, a to zejména z obav z ilegálního stahování.

Mělo by také být usnadněno licencování online obsahu tak, aby mohl být jednodušeji nabízen ve vícero státech, což podle komise není dosud v některých zemích unie příliš snadné. Třetí oblastí je větší součinnost při práci na mechanismu, který umožní lepší správu autorských práv a spravedlivé rozdělování příjmů pro tvůrce online obsahu. Čtvrtý je pak právě problém internetového pirátství.

"Hudební průmysl tuto iniciativu jednoznačně vítá a jeho zástupci jsou připraveni s Evropskou komisí úzce spolupracovat," řekla ředitelka české pobočky IFPI Petra Malá Žikovská.

EK osvětlí své plány do několika měsíců

"Musíme si v Evropě vybrat: chceme silnější hudební, filmový a herní průmysl? Pak bychom měli dát tomuto průmyslu zákonnou jistotu, autorům obsahu spravedlivou odměnu a zákazníkům široký přístup k obrovské rozmanitosti online obsahu," prohlásila komisařka pro informační společnost Viviane Readingová s tím, že někdy v polovině roku hodlá přijít s návrhy na vytvoření jednotného trhu v tomto sektoru.

V některých zemích EU, například v Británii, sice prodej hudby přes internet tvoří až čtvrtinu v rámci tohoto segmentu, ale v dalších aspektech (například televize na vyžádání) je vše teprve v plenkách.