Co si budeme namlouvat - počítače slouží k zábavě a odpočinku ipro dospělé. Hrát si na počítači lze v dnešní době mnoha způsoby. Trh nabízí řadu technických vymožeností, o kterých se nám před pár lety ani nesnilo. Některé dokáží několikanásobně umocnit zážitek ze hry.

Patnáct let do pravěku

Pamětníci vzpomínají pravděpodobně na první, velmi jednoduché hry určené pro PC. Prsty na klávesnici a projíždění autem mezi osvětlenými body na černém pozadí, doplněné vrčením vestavěného reproduktorku má v paměti nejeden dnešní třicátník.

Původní jediný komunikační prostředek s počítačem - klávesnici - doplnila s nástupem grafického operačního systému myš. Většina her však nebyla stavěná k ovládání tímto hlodavcem. Proto nadále převládala klasická klávesnice.

S rozvojem her a lepšími možnostmi jejich grafického zpracování si ale výrobci brali příklad z jednoúčelových herních stojanů, které byly vybaveny většinou jednoduchým pákovým ovladačem a sadou tlačítek.

Podobná zařízení se začala brzy objevovat i u počítačů. Standardem ve vybavení pécéček začínaly být zvukové karty s konektorem pro připojení herních periferií - takzvaným gameportem. První joysticky měly jedno či dvě tlačítka a rukověť, která z dnešního pohledu nebyla příliš ergonomická. Byly ale zásadním krokem vpřed.

Dnešní joysticky jsou osazeny mnoha tlačítky, ovládáním plynu (rychlosti) a některé i otočnou rukovětí. Ta umožňuje při zachovaném směru letu pohled pilota do stran.

Doba gamepadů a volantů

S dalším zvyšováním výkonu počítačů a grafických karet se posouvaly možnosti her. Zjistilo se, že joystick je vhodné zařízení pro ovládání leteckých simulátorů. Ale u sportovních her, kupříkladu u nás populárního hokeje, kde se vyžadují rychlejší změny polohy, už joystick jaksi nestačil. To byl počátek éry gamepadů. Původně byl tento herní hardware osazen malou páčkou, kterou časem nahradil osmisměrný ovladač pro palec.

Téměř současně začaly být v centru zájmu volanty. Automobilové simulátory představují sice jen jednu skupinu her. Nicméně právě ta se těší největšímu procentu zájmu odrostlejších zájemců o tuto zábavu. Řazení je svěřeno tlačítkům na volantu či páčkám pod věncem. Některé modely jsou vybaveny i řadící pákou s takzvaným sekvenčním systémem řazení (naklonění páky vpřed/vzad).

Volanty a pedály se dnes posunuly až do profesionální sféry, kdy design špičkových modelů navrhují firmy zabývající se výrobou volantů a tuningových doplňků pro skutečné automobily či dokonce pro monoposty F1. Tak se můžeme setkat s ručně kůží obšitým věncem volantu či hliníkovými pedály.

Pro tak zvané strategické hry je však stále nejlepší prostředek k ovládání myš. Profesionální hráči (takoví skutečně po celém světě jsou, věnují téměř celý svůj čas hraní her, mají své sponzory, jezdí po světě a účastní se turnajů) se vracejí při hraní akčních her také k myši. Na tu mají ale nejvyšší nároky a vybírají jí podle zpracování, přesnosti a rychlosti odezvy. Jinými slovy: jak rychle se pohyb myší na stole projeví na obrazovce počítače - tady jde o zlomky vteřiny.

Kabely už nepřekážejí

První herní ovladače byly digitální. Měly osm kontaktů pro pohyb do osmi směrů. Při vychýlení páky se vždy aktivoval jeden z nich a ten udával smět pohybu. Pokrokem byly možná paradoxně ovladače analogové, které dokáží rozpoznat libovolný směr a nejsou omezeny pouze osmi možnostmi.

Dalším přelomovým okamžikem bylo, když se objevily joysticky s tzv. hmatovou odezvou (anglicky Force Feedback). Jejich předností je, že obsahují vestavěný motorek, který v hrou definovaných situacích třese s rukovětí. Tyto přístroje využívají obousměrnou komunikaci mezi herním ovladačem a joystickem. Hráč tak pocítí kupříkladu zpětný ráz při střelbě, blízký výbuch nebo zásah. Dnes jsou vybaveny technologií hmatové odezvy nejen joysticky, ale i gamepady a volanty.

V poslední době se objevuje nástup bezdrátových produktů. V tomto provedení byly donedávna prodávány myši a klávesnice. Současné rádiové technologie umožnily přenos většího množství informací a rychlejší odezvy. Díky tomu jsou nyní vhodné i pro herní zařízení. Průkopník těchto technologií, společnost Logitech, začala dodávat první bezdrátový gamepad navíc vybavený hmatovou odezvou a nově i bezdrátový joystick.

Pro zastánce konzolí

Pokud mluvíme o herních ovladačích, musíme alespoň krátce zmínit i periferie k herním konzolím, které dodává v současnosti Logitech. Pro Sony Playstation 2 je na trhu kromě standardního příslušenství i volant a bezdrátový gamepad shmatovou odezvou a myš.

Nově s nástupem on-line her bude k dispozici i náhlavní souprava (sluchátka s mikrofonem) a klávesnice kombinovaná s gamepadem pro komunikaci jednotlivých hráčů mezi sebou. Další příslušenství je k dispozici pro méně rozšířené konzole - volant pro GameCube a bezdrátový gamepad s hmatovou odezvou pro Xbox.

Kolik to stojí
Výrobce Typ Popis Cena v Kč s DPH
Joysticky
Logitech WingMan Extreme Digital 3D joystick 1120
Microsoft Sidewinder Precision 2 joystick 1150
Saitek Cyborg 3D Rumble Force Stick joystick s hmatovou odezvou 1840
Logitech WingMan Force 3D joystick s hmatovou odezvou 1950
Microsoft Sidewinder Force Feedback 2 joystick s hmatovou odezvou 1990
Logitech Cordless Freedom 2.4 bezdrátový joystick 2350
Volanty
Logitech WingMan Formula GP (USB) volant s pedály 1350
Microsoft Sidewinder Precision Racing Wheel volant s pedály 1490
Logitech WingMan Formula Force GP volant s pedály a hmatovou odezvou 2250
Microsoft Sidewinder Force Feedback Wheel volant s pedály a hmatovou odezvou 2550
Logitech MOMO Racing Force volant s pedály, řadící pákou a hmatovou odezvou 4220
Thrustmaster F1 FF volant s pedály imitující volant F1 5990
Gamepady
Saitek P150 USB Action Pad gamepad 620
Logitech WingMan Action Gamepad gamepad 690
Logitech WingMan RumblePad gamepad s hmatovou odezvou 1120
Saitek P1500 Rumble Pad gamepad s hmatovou odezvou 1130
Logitech WingMan Cordless Rumblepad bezdrátový gamepad s hmatovou odezvou 1890