Například ČSOB zaznamenává v současnosti až o 300 procent vyšší provoz na internetu, než je obvyklé. Více než dvojnásobný zájem mají například zákazníci České spořitelny o transakce v bankomatech. Důvodem je nejenom vyšší nákupní aktivita, ale i placení faktur a dalších plateb na poslední chvíli před koncem roku.

ČSOB tak v posledních dnech eviduje nárazově pomalejší přihlašování do svých internetových aplikací. Výpadek internetového bankovnictví a následné pomalejší přihlášení do služby zaznamenala minulý týden i Česká spořitelna. Výpadky na několik minut měla i Komerční banka.

Krátkodobě lze zaznamenat i výpadky bankomatových sítí. Podle informací jsou občas i problémy při placení kartami u obchodníků. Několik krátkých výpadků na konci listopadu přiznává u sítě více než 1000 bankomatů Česká spořitelna.

"Kapacitu negativně ovlivňoval zejména nárůst transakcí čipovými kartami, jejichž požadavky jsou vyšší, než je tomu u transakcí kartami magnetickými. Za poslední dva měsíce množství transakcí čipovými kartami tvoří více než 50 procent všech transakcí sítě bankomatů a on-line platebních terminálů," vysvětlila Kristýna Havligerová z tiskového oddělení České spořitelny. Kapacitu sítě nyní banka podle ní posiluje. Ke stejnému kroku podle zjištění přistupují i ostatní velké banky.

Mohou za to poskytovatelé technolgií

Banky uvádějí, že výpadky bankomatové sítě nebo on-line terminálů často nezaviní vlastní chybou. V řadě případů podle nich za problémy mohou poskytovatelé komunikačních technologií nebo i obyčejné nehody. Česká spořitelny například řeší výpadky internetového bankovnictví s firmou Oracle a zatím není podle šéfa banky Gernota Mittendorfera jasné, kde je chyba.

"Výpadky bankomatové sítě nás postihují díky problémům poskytovatelů komunikačních technologií. Jedná se o problémy, které ze strany banky velmi těžko ovlivníme," uvedl k tomu mluvčí ČSOB Tomáš Kopecký.

Česká spořitelna zaznamenala minulý týden v pátek nárůst počtu transakcí v bankomatech proti ročnímu průměru o 56 procent na více než 661 000. Objem transakcí se zdvojnásobil. Provoz na internetu banka zaznamenává v meziročním srovnání až o třetinu vyšší.

ČSOB podle Kopeckého v souvislosti s předvánočním obdobím zaznamenává provoz v internetovém bankovnictví až o 300 procent vyšší, než je obvyklé, a to většinou v dopoledních hodinách. "V ostatní období pracovního dne se jedná o nárůst požadavků klientů o přibližně 200 až 250 procent oproti standardnímu stavu," uvedl.

Komerční banka hlásí nárůst používání internetového bankovnictví přibližně o 27 procent, mírné zvýšení pak v případě využívání bankomatů.

Češi přitom rádi využívají při správě svých financí internet a telefon. Více než tři čtvrtiny všech transakcí mezi bankovními účty provádějí přes kanály přímého bankovnictví, a pobočky bank tak příliš nenavštěvují.