"Naši odborníci odhalili, že příčinou výpadku je softwarová chyba. Očekáváme, že bude vyřešena během 12 až 24 hodin," uvedla ve čtvrtek odpoledne firma Skype v prohlášení na svých webových stránkách.

Není to útok hackerů, ujišťují lidé ze Skypu

V internetových diskuzních fórech se začalo spekulovat, zda za rozsáhlým výpadkem sítě nestojí útok hackerů, či zda se celý systém nezhroutil.

Zástupci společnosti to odmítli. "Máme příliš rádi své zákazníky, než abychom toto dopustili. Problém souvisí s chybou v síťovém algoritmu, který ovládá interakci mezi klientským programem Skypu a zbytkem sítě," stojí na webu společnosti.

Firma zároveň ujišťuje zákazníky, že na odstranění problému dál usilovně pracuje. Nad ránem vydala krátkou zprávu, podle níž jsou odborníci "na dobré cestě přivést službu zpět k normálnímu fungování".

Výpadek se nevyhnul ani placeným službám

Službu Skype využívá po celém světě zhruba 196 miliónů klientů, kteří mohou v rámci její sítě telefonovat zdarma. Za poplatek se pak mohou spojit s uživateli běžných telefonních sítí.

Nezanedbatelné škody tak mohli zaznamenat právě zákazníci, kteří využívají Skype jako placenou službu a nikam se nedovolali. Zároveň se nikdo nemohl dovolat jim. Službu přitom využívá i řada podnikatelů a firem jako levnější alternativu k tradičním telefonním operátorům. Náhradní forma spojení se prodraží zejména při volání do zahraničí.

Společnost doporučila uživatelům, aby nechali běžet své klientské programy, které se podle nich mají automaticky přihlásit do sítě ve chvíli, kdy se podaří problém vyřešit. Zároveň dočasně pozastavila možnost dalšího stahování instalačního souboru programu.

Uzavřený protokol, centrální řízení

Skype používá technologii peer-to-peer známou z výměnných sítí ke spojování telefonních hovorů, textové komunikaci (instant messaging) a také k provozování videohovorů. Klientský program běží kromě operačního systému Windows i na Mac OS X, různých distribucích linuxu i na Windows Mobile používaném v přenosných zařízeních.

Kritici Skypu vyčítají uzavřený komunikační protokol, což kromě jiného znemožňuje použití alternativních klientských programů. Odborníci také v minulosti upozorňovali na nevýhodu řízení služby z centrálního serveru. Právě tato koncepce zřejmě způsobila, že technický problém na centrále odrovnal celou síť.