Kam míří Radeon HD 2900XT?

Mnozí čekali, že nová karta společnosti ATI obsadí pozici nejvýkonnější grafické karty pro 3D hry na trhu. Jak se ale blížilo datum oficiálního vydání, i sám výrobce připustil, že se Radeon HD zařadí svými výkony kousek pod vrchol, kde bude bojovat především svou technologickou převahou a cenou.

Tak se také stalo. Radeony 2900 XT mají dnes v obchodech přiklepnutu cenovku s číslem mezi desíti a dvanácti tisíci korunami. Jejich úhlavním nepřítelem se tak nestává GeForce 8800 GTX či dokonce nový model Ultra, ale cenově přitažlivá 8800 GTS.

Co nováček nabízí

Nová karta staví na jádru R600, které je vyráběné 80nm výrobním procesem. To i přes pokročilou technologii výroby dosáhlo velikosti přibližně 2 x 2 cm. Na oněch 4 cm čtverečných se totiž tísní 700 miliónů tranzistorů. Konkurenční GeForce 8800GTX jich má "jen" 681 miliónů.

Radeon HD 2900 XT používá jako první karta vůbec 512bit paměťovou sběrnici pro výměnu dat mezi čipem a grafickými paměťmi. A přestože paměti GDDR3 mají dnes běžný takt 1650 MHz, jejich propustnost dosahuje lepší hodnoty než u dvojnásobně dražší konkurence - celých 105,6 GB/s.

Zajímavé jsou samozřejmě i softwarové schopnosti karty. Podporuje rozhraní DirectX 10 a jeho specifikace dokonce v několika ohledech překračuje. Jádro navíc bylo navrženo především s ohledem na nové hry pod DX10, kde by mělo podávat lepší výkony než konkurenční karty Nvidie. To bohužel zatím nelze posoudit, musíme si ještě několik měsíců počkat.

Hardwarová podpora HD videa

Jedním z trumfů Radeonu HD 2900XT je podpora videa ve vysokém rozlišení včetně audiovýstupu přes konektor HDMI. To pro případ, že kartu připojíte ke své LCD či plazmové televizní obrazovce.

Hardwarová podpora znamená, že karta nepotřebuje pro rozkódování příslušného videa pomoc procesoru, ale zvládne to sama. Podpora dekódování se týká také kodeku H.264, tedy i videa na Blu-ray a HD-DVD nosičích.

Výkon karty

Výkon karty jsme vyzkoušeli ve dvou hrách a syntetickém benchmarku. Jisté problémy s vyhlazováním zapříčiněné dle dostupných zdrojů ovladači, znemožnily použití antialiasingu. Hry proto běžely bez AA, ale zato v rozlišení 1680 x 1050, které je vlastní 20" LCD monitorům.

:.Ve hře F.E.A.R. si vede Radeon poměrně dobře. O chlup překonává konkurenční GeForce 8800GTS.

:. U Oblivionu je scénář podobný jako u F.E.A.R., i když jsme očekávali větší výkon 2900XT v porovnání s 8800GTS. Na vině mohou být ne zcela ideální ovladače.

:. Podle syntetického testu 3DMark si Radeon vyšlápl i na silnější 8800GTX a málem tuto kartu pokořil.

Zdálo by se, že je Radeon HD 2900XT téměř ideální kartou. I taková představa má však několik much. Spotřeba kary je totiž značná, překonává o chlup dokonce i GeForce 8800GTX. Dva přídavné napájecí konektory jsou dokonce nutné pro provoz karty. Taková je však doba a ani konkurence na tom není o moc lépe.

Nepříjemný je i hluk vydávaný chladičem. Zatímco při práci ve Windows jej můžeme tolerovat, při hraní ve 3D už hodně ruší, protože grafika běží na plný výkon a je nutné ji také mnohem lépe chladit. Co se nepříjemností týče, může být problém i s délkou karty. Především v případě, že naproti ní trůní pevné disky.

Poslední bolístkou jsou zatím ne zcela odladěné ovladače Catalyst. Přestože na rozdíl od konkurence bezchybně fungují i pod Windows Vista, při hře se zapnutým vyhlazováním dochází k drastickému poklesu výkonu, i když ne vždy. Tady je jen otázkou času, kdy přijdou nové, kompletní Catalysty řešící tyto problémy.

Hodnocení

I když Radeon HD 2900XT zcela nesplnil vložená očekávání, která do něj vkládali příznivci ATI potažmo AMD, která ATI Technologies loni koupila,  zapůsobila na nás karta solidním dojmem. Především dobrá cena v kombinaci s podporou HD videa a bezproblémovým chodem pod Windows Vista z ní dělají zajímavou kartu.

Samozřejmě je nutno přihlédnout také k problémům s výkonem při vyhlazování (ty jsou však přechodné) a k vyšší spotřebě karty. Hlučnost testovaného vzorku byla vyšší, ale protože šlo o předvýrobní sérii, může se i toto změnit. Žádné z těchto negativ však nemůže umlčet její potenciál, který se může naplno projevit (ale také nemusí) s příchodem prvních DirectX 10 her, pro které je nový Radeon stavěn především.