Právě jim je určen náš test, do nějž jsme zvolili dvě citlivosti - 200 ISO jako nejžádanější a 400 ISO jako zcela univerzální.

Tušili jsme, že laboratorní test odhalí velmi malé kvalitativní rozdíly, výsledek byl přesto potěšující nejen pro nás, ale především pro zákazníky.

Filmy v nabídce

Nejnovější barevné negativní materiály jsou bezpochyby velice kvalitní. Při jejich výrobě se využívají poslední vědecké poznatky a pokročilé technologie. Například vícenásobné srážení a krytí krystalů s sebou nese nejlepší výsledky. Při standardním vyvolávacím procesu lze dosáhnout vysoké citlivosti, jemného zrna, vysokého rozlišení, zvýšené hranové ostrosti a výborného kontrastu. Stejně jako vysoké expoziční pružnosti a rovnoměrných fyzikálně-chemických vlastností (menší rozptyl světla). Výsledkem jsou syté, živé, přitom však přirozené barvy.

Využití nových stabilizačních materiálů a vícenásobně kryté ultrakonzistentní krystaly navíc slouží jako ochrana fotografických materiálů před radiačním zářením a zároveň zvyšují odolnost před negativním vlivem tepla, vlhka a také tlaku (a mechanické zátěže obecně). Kvalitativní rozdíly mezi jednotlivými filmy stejné obecné citlivosti jsou velmi malé - víceméně se jedná o drobné odchylky v přirozeném barevném podání, které spíše sleduje dlouhodobé trendy výrobců.

Citlivost 200 ISO

V současné době jsou bezpochyby nejpopulárnější barevné negativní kinofilmy s obecnou citlivostí 200 ISO. Dvoustovky jsou doporučovány jako standardní citlivost filmu pro kompaktní přístroje, ale také zrcadlovky, zejména při použití pankratických objektivů (zoomů) s nižší světelností.

Oproti filmům s citlivostí 100 ISO mají jen nepatrně horší vlastnosti (zrnitost, rozlišovací schopnost, hranová ostrost), které výrazněji vadí pouze ve specifických případech. Rozhodně ne však u snímků z dovolené, výletu či zahradní párty. Přitom nabízejí výraznou výhodu z hlediska šíře použití.

Lze s nimi fotografovat za slunečného počasí, ale i při zatažené obloze. Vyšší citlivost umožňuje podle libosti nastavovat expoziční hodnoty i za zhoršených světelných podmínek, případně fotografovat pohybující se objekty a momentní snímky, kdy je nutno použít kratší až velmi krátké expoziční časy. Také v případě použití blesku jsou naprosto perfektní.

Citlivost 400 ISO

400 ISO, to je dnes střed nabízeného spektra obecných citlivostí, tj. u běžně nabízených, spotřebních filmů. Díky technologickému pokroku vykazují i filmy s takto relativně vysokou citlivostí ještě velmi dobrou rozlišovací schopnost, hranovou ostrost, kontrast i podání barev. A tak jsou opravdu velmi univerzální.

Umožňují fotografovat za velmi náročných světelných podmínek. I v takových situacích, kdy by to dříve nebylo vůbec myslitelné, resp. nemožné bez stativu nebo alespoň monopodu či opěrky. A na druhou stranu je lze použít iza lehké oblačnosti, ba i za slunného počasí. Ve většině případů je možné vcelku pohodlně zkombinovat expoziční parametry fotoaparátu tak, aby expozice byla zcela bezproblémová. Tyto skutečnosti výrazně zvyšují užitnou hodnotu těchto filmů.

Jaké značky a citlivosti se zkoušely

Nový Agfa Vista 200/400 vykazuje velmi dobré parametry, zejména ostrost, zrnitost a kontrast, stejně jako podání barev (jen u azurové je znatelný mírný posun do modré). Barvy jsou syté (dojem může být částečně subjektivní), což někteří amatérští tvůrci vítají.

Je vhodný zejména pro fotografování venku, například na dovolené, stejně tak i pro krajinářské snímky, ale také interiéru, včetně použití bleskového osvětlení, například pro portréty a momentky. Film s citlivostí 400 ISO podle očekávání vykazuje nižší ostrost a vyšší zrnitost, naopak kontrast je velmi dobrý a ostatní vlastnosti jsou zcela uspokojivé.

Foma Equicolor Supria 200, to je kinofilm pro nejširší možné použití - jde o v licenci vyráběný Fujifilm. Všechny jeho parametry, zejména ostrost, zrnitost a kontrast, jsou vynikající a vykazuje také dobré podání barev (jen azurová je nepatrně posunuta do modra, což ovšem v praxi vůbec nevadí).

Film splňuje veškeré požadavky pro využití pod širým nebem vůbec, ale i v interiéru včetně použití osvětlení pomocí fotoblesku, pro fotografii portrétní či momentní, reportážní a podobně. Je vhodný pro nejširší možné využití a uspokojí i náročné uživatele.

Firma Foma Hradec Králové zatím nenabízí jiné citlivosti než 200 a 100 ISO, avšak do budoucna není vyloučeno i rozšíření sortimentu. A ještě zajímavá informace pro zákazníky: pro společnost FotoStar vyrábí Foma speciální verzi filmů Equicolor 100/36 a 200/36 s obchodním názvem FotoStar Zlatá linie.

Vítěz testu: Fujicolor Superia 200 a Superia X-TRA 400 (4th Color Layer) je určen pro nejširší škálu použití při denním a bleskovém osvětlení, konkrétně pro fotografii portrétní či reportážní a módní či reklamní, ale také krajinářskou včetně krajinných detailů. Vyniká přirozeným podáním a nasycením barev, velmi dobře podává bílou - například klasická naducaná oblaka na tmavě azurovém nebi.

Velmi dobře lze využít i v interiéru (včetně použití bleskového osvětlení). Vykazuje vysokou ostrost a kontrast, má minimální zrnitost. Film s citlivostí 400 ISO má nižší osvitový rozsah, ostrost a vyšší zrnitost, naopak téměř nezměněno je barevné podání - v tomto ohledu je film opravdu vynikající.

Kodak Royal Supra 200/400 vykazuje velmi dobře vyvážené barevné podání, zachovává přirozené barvy (mírný posun do teplejších tónů může záviset na subjektivním dojmu). Také ostatní parametry jsou výborné. Má nejširší možné použití v interiéru, včetně použití bleskového osvětlení, i plenéru (portréty, momentky, reportáže, móda i reklama, krajinářské snímky).

Film s citlivostí 400 ISO má nižší ostrost i kontrast a vyšší zrnitost, téměř nezměněn zůstal osvitový rozsah. Vynikající je barevné podání - to zůstalo nezměněno u obou citlivostí.

Konica Centuria Super 200/400 vyniká jemností zrna, vysokou hranovou ostrostí, výborným kontrastem i podáním barev, zejména kvalitními pleťovými tóny. Má široké možnosti použití při denním i bleskovém osvětlení v interiéru i plenéru (rodinné snímky, portréty, momentky, móda, reklama, krajinářská snímky).

Film s citlivostí 400 ISO má nižší ostrost i kontrast a vyšší zrnitost, téměř nezměněn zůstal osvitový rozsah a zcela beze změny barevné podání - to je výborný výsledek.

Filmy 200 ISO
Agfa Vista New Foma Fujicolor - Supria 2000 Fujicolor Superia Kodak Royal Supra Konica Centuria Super
Výrobce/ dodavatel na český trh: Agfa FOMA Bohemia Fujifilm Kodak Konica
Cena včetně DPH (Kč/36obr.): 99 82 85 117 80
Jmenovitá citlivost (ISO): 200 200 200 200 200
Změřená citlivost (ISO): 420 430 450 330 470
Podání barev (max.20): 18,0 17,0 19,0 19,0 19,0
Ostrost (max. 20): 16,0 18,7 20,0 17,6 17,6
Zrnitost (max. 10): 9,0 10,0 10,0 10,0 10,0
Kontrast (max. 20): 19,8 19,1 17,6 17,4 17,8
Osvitový rozsah (max. 10): 9,2 9,3 10,0 9,5 8,9
Senzitometrie (max. 20): 19,2 18,8 18,3 18,3 18,1
Celkem (max. 100): 91,2 92,9 94,9 91,8 91,4

 

Filmy 400 ISO
Agfa Vista New Fujicolor Superia X-tra Kodak Royal Supra Konica Centuria Super
Výrobce/ dodavatel na český trh: Agfa Fujifilm Kodak Konica
Cena včetně DPH (Kč/36obr.): 115 110 115 88
Jmenovitá citlivost (ISO): 400 400 400 400
Změřená citlivost (ISO): 650 660 590 650
Podání barev (max.20): 18,0 19,0 19,0 19,0
Ostrost (max. 20): 14,4 15,6 15,0 15,0
Zrnitost (max. 10): 9,0 9,0 9,0 9,0
Kontrast (max. 20): 19,5 16,8 16,4 18,8
Osvitový rozsah (max. 10): 8,0 9,1 9,1 8,2
Senzitometrie (max. 20): 18,6 18,4 17,8 18,5
Celkem (max. 100): 87,5 87,9 86,3 88,5