Hlavní obsah

Po neplatičích povinného ručení jdou nekompromisně exekutoři a vymahači dluhů

Právo, Jindřich Ginter

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Neplatičům povinného ručení nastaly opravdu zlé časy. Tisíce z nich končí nyní u soudů a na desítky z nich nastoupil exekutor. Často musí navíc platit statisícové škody po nehodách, které zavinili a po nichž se často na ně přijde. Česká kancelář pojistitelů (ČKP) jen za poslední tři měsíce podala bezmála 2130 žalob.

Foto: Zdeněk Seiner, Právo

Ilustrační foto.

Článek

Od ledna loňského roku, kdy se zpřísnily sankce proti neplatičům ručení, inkasovala ČKP již 217 miliónů korun a rozeslala téměř 272 500 výzev k zaplacení. ČKP to oznámila na své úterní tiskové konferenci.

„Z téměř 2 130 žalob za tři měsíce bylo vydáno již 752 platebních rozkazů a ve více než padesáti případech již probíhá exekuce. Tažení proti neplatičům pokračuje a majitelé nepojištěných vozidel budou postupně všichni odhaleni,“ upřesnila za ČKP Ivana Hladíková, s tím, že měsíčně jsou podávány stovky dalších žalob.

Ještě před dvěma lety bylo v Česku každé deváté vozidlo nepojištěné (12 % registrovaných aut), v říjnu 2010 je to již jen každé dvanácté vozidlo, tedy 8,3 registrovaných vozidel. Cílem ČKP je dostat se na pouhé jedno procento.

"Vydělal" si přes 400 tisíc 

Jeden z těch řidičů, na které si ČKP došlápla, je 46letý muž s Mercedesem 200, který způsobil vážnou dopravní nehodu.  A výsledný účet?

Příspěvek do garančního fondu ČKP za 365 dní, kdy neměl vozidlo pojištěno činil 27 650 korun. Škoda při dopravní nehodě, kterou způsobil, dosáhla 390 858 korun.

Zaplatil tedy přes 400 tisíc korun, kdyby tak neučinil, dostane ho exekutor, přitom povinné ručení by ho přišlo na zhruba 8 500 korun ročně.

Postup ČKP proti neplatičům

- Zjištění nepojištěného vozidla a celkové doby.

- Výpočet částky k úhradě, tedy příspěvku do garančního fondu ČKP. U osobního vozu se účtuje 50-70 korun za každý nepojištěný den. Tato sankce je tedy výrazně dražší, než to nejdražší povinné ručení.

- Písemná výzva k úhradě. Motorista má 30 dní na prokázání, že není povinen příspěvek uhradit, že si povinné ručení sjednal. Může vyplnit buď dotazník, který je součástí výzvy, nebo může tyto informace sdělit v elektronickém formuláři na www.bezpojisteni.cz

- Upomínka, zvyšují se náklady příspěvku.

- Vymáhání, tedy další extrémní zvýšení nákladů, neboť si další peníze účtují inkasní společnosti, soudy, exekutoři.

- Důležité: když sankci, příspěvek do ČKP, zaplatíte, nenahrazuje to sjednání povinného ručení.

Neplatiči povinného ručení letos do garančního fondu v průměru platí něco přes 1500 korun na jednoho hříšníka, loni to bylo 2 500 korun.

Letos čtyři tisíce řidičů nabouraných neplatičem

Na otázku Práva, kolik motoristů se naopak na ČKP obrátilo, když je naboural nepojištěný řidič, a kolik jim kancelář pojistitelů v průměru vyplácí z garančního fondu za jednoho nepojištěného účastníka nehody, uvedl výkonný ředitel ČKP Jakub Hradec, že se letos bude jednat asi o čtyři tisíce postižených řidičů.

Škody na zdraví jdou do miliónů

„Průměrné plnění z garančního fondu je kolem 70 tisíc korun na jednu pojistnou událost, v níž sehrál roli neplatič povinného ručení. U škod na zdraví to ale jde do mnohem vyšších částek, jedná se o statisíce až milióny,“ řekl Právu Hradec.

Celkovou částku, vyplacenou za letošní rok z garančního fondu motoristům, které naboural neplatič povinného ručení, zatím odmítl upřesnit s odůvodněním, že tyto údaje budou k dispozici až příští rok na jaře.

Viník ujel z místa nehody? ČKP postiženému zaplatí jen škody na zdraví

Z garančního fondu ČKP může být rovněž podle Hradce uhrazena škoda na zdraví, pokud vás jiný motorista naboural, z místa nehody ujel a policie ho nevypátrala.

„Vztahuje se to rovněž na škodu na věci, pokud je spojena s vážnou škodou na zdraví. Klasické plechové škody se ale z garančního fondu nehradí, jestliže viník z místa nehody ujel a policie ho nevypátrala. K tomu slouží havarijní pojištění a jestliže ho postižený motorista nemá, byla to jeho volba,“ zdůraznil Hradec.

Jiné by to bylo za situace, pokud by viníka nakonec policie našla, vina se mu prokázala a on byl nepojištěný. Krytí i plechových škod by pak šlo z garančního fondu a ČKP by je následně nekompromisně vymáhala po viníkovi.

Reklama

Související témata:

Související články

Výběr článků

Načítám