Hlavní obsah

Češi berou pojištění jen jako nutné zlo

Právo, Jindřich Ginter

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Češi často berou pojištění jen jako nutné zlo a jeho možnostmi se příliš nezabývají. Vyplývá to z vyjádření místopředsedy Asociace českých pojišťovacích makléřů Ivana Špirakuse pro Právo. Například havarijní pojištění má jen necelá pětina motoristů. Firmy zase nemívají pojistky pro případ přerušení provozu. Na druhou stranu jsou to podle poznatků Práva právě mnozí pojišťovací makléři, kteří mají máslo na hlavě, protože jim jde jen o počet nově sjednaných smluv a klientům neposkytují téměř žádný servis a osvětu.

Foto: Profimedia.cz

Kvalitní makléř má být klientovi, ať je to domácnost nebo firma, kdykoliv k dispozici.

Článek

„Firmy často pojištění berou na vědomí jen proto, že to chce banka při povolování úvěrů a leasingová firma při pronájmu aut. Ale ona v praxi existuje i odpovědnost za výrobek, přerušení provozu z různých důvodů. Firmě hrozí zpronevěra, útok hackerů. I proti tomu se lze pojistit,“ ujišťuje Špirakus.

Jinými slovy tak nepřímo opět potvrdil známou věc, že pojištění je obchod se strachem, a záleží jen na tom, jak se vyjádří v pojistné matematice. Každopádně hlavně u firem, které mají velký obrat, jsou určité obavy a zdravá míra finančního krytí na místě, protože ve hře je příliš mnoho - dodavatelé, odběratelé, úvěry a zaměstnanci.

Například po povodních se firmy ocitly na pokraji krachu jen proto, že ztrátám po zatopení podniku nedokázaly předejít například pojištěním proti přerušení provozu.

„Pro fungování firem je ale podstatná nejen možnost omezit rizika podnikání pojistkami. Důležitá je i rychlost likvidace, tedy rychlost výplaty škod. Proto se firmám vyplatí najmout si pojišťovacího makléře,“ doporučuje Špirakus.

Přijdou, zaškrtají kolonky, uloví podpis, a tím to často končí

Jenže makléř by se o firmu či domácnost měl opravdu starat, ne že tam přijde, jen když ulovil nového klienta, a pak ho to dál nezajímá. Stejně jako u pojištění domácnosti by měl alespoň jednou za dva roky zákazníka navštívit, zvážit aktualizaci pojistné smlouvy a limitů, které se mohou snížit, pokud je nižší hodnota majetku, nebo naopak zvýšit.

Stejně tak kvalitní makléř nepodlehne tlaku klienta na co nejlevnější pojistku, jen proto, aby ho získal, ale vysvětlí mu, že třeba v oné levnější pojistce je zahrnuta jen záplava a ne také povodeň, takže by si měl o něco připlatit, aby byl jištěn kompletně.

Lidem často nevysvětlí všechna úskalí pojistky

Právě slabá odborná úroveň a péče o klienty ze strany řady makléřů vedla po povodních k mnohým střetům klientů s pojišťovnami, protože lidé i firmy se pak divili, co to vlastně mají ve smlouvách. Je však na makléři, aby vše řádně vysvětlil a udělal zákazníkovi při sjednávání pojistky přehled, upozornil ho na úskalí. Jenže mnozí makléři tak do hloubky nejdou, jen zaškrtávají pojistné formuláře a mnohé souvislosti ani neznají.

Kvalitní makléř je také kdykoliv k dispozici, pokud se něco děje a dokáže pro zákazníka udělat administrativně i něco navíc, obzvlášť když se jedná o vypjatou pojistnou událost. Upozorňuje férově a otevřeně na výluky v pojištění, což bývají pro klienty často velké chytáky, když se něco přihodí a oni očekávají adekvátní plnění, a nedostanou ho, protože nezaškrtli křížek ve formuláři.

Jenže jak praxe ukazuje, takových makléřů není v Česku mnoho, protože systém provizí je vede k tomu, aby honili hlavně nové a nové klienty, mnohdy za každou cenu na úkor servisu.

Přitom pojišťovací makléři se nemají špatně, neboť dostávají za klienta ne jen provizi za jeho získání, ale pak také průběžné provize v následných pojistných obdobích.

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám