Hlavní obsah

Češi jsou mistři v odkládání. Nakupování dárků odsouvá většina lidí

Novinky, Barbora Buřínská

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Prokrastinace neboli chorobné odkládání úkolů na později vnímají odborníci jako fenomén dnešní doby. Lidé nejsou líní, ovšem přehršle úkolů a povinností je mnohdy nutí některé sunout před sebou. V předvánočním období to často odnesou právě nákupy dárků, které někteří Češi řeší až na poslední chvíli.

Foto: Profimedia.cz

Nákupy muži nesnáší (ilustrační foto)

Článek

Podle aktuálního průzkumu agentury Response now pro společnost myTimi až devět lidí z deseti před sebou valí povinnosti, které nechce řešit. Tzv. chorobným odkladačem, který úkoly či jiné činnosti odkládá déle než měsíc, je každý sedmý oslovený.

„Odkládání vnímáme jako fenomén dnešní doby. Podle nás lidé nejsou línější než dříve, jen čas je nám cennější. Čím více ale povinností hromadíme, tím nám zbývá méně času a především nákladů k jejich vyřešení,“ doplnil Jan Skovajsa, ze společnosti myTimi.

Nedostatek času, ale i peněz nutí nákupy odložit

Jednou z nejvíce nenáviděných a odkládaných povinností jak průzkum naznačil, je nákup a shánění dárků k narozeninám či na Vánoce. Téměř třetina lidí tuto činnost odsouvá i déle než měsíc. Nákup dárků pro blízké doslova nenávidí hlavně muži, přiznala se k tomu čtvrtina z nich.

Lidé se vymlouvají, že nemají čas běhat po obchodech (86 procent), tři čtvrtiny na to nemají náladu, tři pětiny to dokonce přímo nesnáší.

Každý osmý člověk dárky pořizuje tzv. za pět minut dvanáct

Nákupy dárků odkládá podle průzkumu především nejmladší cílová skupina do 30 let, nejčastěji zmiňovaných důvodem pak je pro dvě pětiny z nich nedostatek peněz.

Ženy jsou svědomitější

„Ženy odkládají nákupy dárků méně než muži, z našich výsledků vyplývá, že 13 procent mužů tuto povinnost vůbec nemá, nebo ji neřeší. Každý druhý zaměstnaný muž nákupy dárků nesnáší a šest z deseti na to nemá čas,“ doplnil Skovajsa.

Odsouvání výběru a shánění dárků pak často vede k tomu, že lidé je ve spěchu nakupují až na poslední chvíli. Průzkum agentury Ipsos pro společnost Essox ukázal, že zhruba každý osmý člověk dárky pořizuje tzv. za pět minut dvanáct.

„Ženy jsou při nákupu dárku svědomitější, na poslední chvíli nechává nákup jen necelých sedm procent z nich. U mužů je to skoro každý pátý dotázaný,“ upřesnil Luděk Čermák ze společnosti Essox.

Odpor k velkým nákupům sdílejí shodně muži i ženy

Devět z deseti lidí odkládá nákupy oblečení z důvodu nedostatku času, tuto činnost nesnáší o 12 procent více muži než ženy. U nejmladší dotázané skupiny je hlavním důvodem opět nedostatek peněz (43 procent).

Každý sedmý respondent nakonec stejně přehodí svou povinnost na někoho jiného

Velké nákupy potravin nesnáší ve stejné míře muži i ženy a nejčastěji jmenovaným důvodem pro odložení cesty do hypermarketu je nedostatek času (86 procent). Na nakupování jsou nejméně naladěni lidé z Prahy a Středních Čech, nechuť k této povinnosti pak stoupá s pracovní pozicí.

Manželka to vyřeší

Za nákupy potravin a oblečení vyráží většina lidí po nebo před prací. Mnohdy ale s řešením povinností na konec pracovní doby nečekají – v práci nejčastěji plánují dovolené, hledají a rezervují různé služby, nebo vyřizují průkazy.

Každý sedmý respondent nakonec stejně přehodí svou povinnost na někoho jiného. Na partnerku nebo manželku úkoly o něco více přehazují muži, nadprůměrně muži ve věku 41 až 50 let.

Reklama

Výběr článků

Načítám