Hlavní obsah

Co dělat při nehodě v zahraničí

Právo, Novinky, Barbora Buřínská

Rok od roku roste počet českých turistů, kteří do zahraničí vyrážejí tzv. po vlastní ose, tedy autem. Ve většině případů se jejich cesta obejde bez problémů, ovšem ani nehody nejsou výjimkou. A jak odborníci upozorňují, jejich řešení je poměrně složité. Řídí se totiž legislativou země, kde k nehodě došlo.

Foto: Profimedia.cz

Ilustrační snímek

Článek

Někteří řidiči, kteří v zahraničí prodělali nezaviněnou dopravní nehodu, raději škodu vyřídí ze své havarijní pojistky. Je to rychlejší, vyhnou se i případným dohadům se zahraniční pojišťovnou viníka, na druhou stranu však přijdou zbytečně o bonusy na havarijním pojištění.

I proto ve spolupráci s odborníky přinášíme stručný a přehledný návod, jak postupovat v případě, že bez vašeho zavinění k nehodě v zahraničí dojde.

Kontaktujte asistenční službu či pojišťovnu

Vzápětí po nehodě a pochopitelně, pokud toho budete schopni, se ujistěte, že jsou ostatní zdravotně v pořádku. Pokud tomu tak nebude, poskytněte první pomoc a zavolejte záchranku.

„Pokud si nejste stoprocentně jisti, co dělat dál, zavolejte asistenční službu či svou pojišťovnu. Ke každé dopravní nehodě nemusíte bezpodmínečně vždy volat policii či dálniční policii. Každý stát má pro to jiné podmínky. Lidé na kontaktních linkách tyto informace vědí a musí vám je poskytnout,“ upozornil Marek Orawski z První klubové pojišťovny.

Policie s vámi sepíše podrobný záznam o dopravní nehodě, podepiště ho jen v případě, že rozumíte všemu, co obsahuje, a zároveň s jeho zněním souhlasíte. V opačném případě do něj česky vyplňte vaši verzi toho, jak se dopravní nehoda stala.

Vyžádejte si dokumenty viníka

Od původce nehody je třeba co nejdříve získat kopie jeho řidičského průkazu a zelené karty. V obou případech vám stačí jejich fotka, vyfoťte si je tedy mobilem. Totéž udělejte i s místem nehody, nafoťte si také poškozené části automobilu, nejlépe z více úhlů.

Dále je potřeba mít i vyplněný evropský záznam o dopravní nehodě, který má ve všech jazycích shodné znění a byl navržen tak, abyste neopomněli zaznamenat všechny důležité skutečnosti, i když jste v krizové situaci.

Díky všem dokumentům budete mít v ruce všechny důležité informace, které by vám měly pomoci uplatnit pojistné plnění z povinného ručení řidiče, který nehodu způsobil.

Zapište si i jména a adresy všech účastníků dopravní nehody. Pokud byli nehodě přítomni i svědci, požádejte i je o kontaktní údaje.

Neprodleně nehodu oznamte své pojišťovně

Vy a pochopitelně i viník nehody jste povinni oznámit nehodu svým pojišťovnám. Počítejte však s tím, že na náhradu škody můžete dlouho čekat, dokonce i několik měsíců. A to je právě jeden z důvodů, proč se někteří řidiči dobrovolně vzdají bonusu k svému havarijnímu pojištění za několik let a raději čerpají peníze za náhradu škody z tohoto typu pojištění hned.

„Radit lidem, aby si kvůli složitému systému náhrady škod se zahraniční pojišťovnou raději sjednali havarijní pojištění, není fér, protože jimi nezaviněná nehoda by měla být řešena z viníkova povinného ručení. Realita je však taková, že to bývá komplikované," doplnil Orawski.

Povinné ručení se vztahuje na újmu, kterou řidič způsobí nejen v České republice, ale také v zemích Evropského hospodářského prostoru, zemích stanovených vyhláškou Ministerstva financí České republiky a zemích, se kterými uzavřela Česká kancelář pojistitelů dohodu.

Pojistné plnění lze získat jen jednou

Možností, na koho se obrátit a u koho uplatňovat škodu, je několik. Odborníci ovšem doporučují využít pouze jednu. „Pojistné plnění lze legálně získat jen jednou. Pokud se snažíte získat náhradu škody vícero způsoby a čerpáte již nějakou náhradu škody, nezapomeňte o tom informovat všechny oslovené strany. V případě využití vícero variant by se z právního hlediska mohlo jednat o pojistný podvod,“ upozornil Orawski.

V prvé řadě můžete pojistné plnění požadovat z povinného ručení viníka autonehody. Obraťte se tedy přímo na zahraničního pojistitele řidiče, který nehodu způsobil. Viníkova pojišťovna by s vámi měla škodu podle sepsané dokumentace vyřídit, měla by s vámi sepsat tzv. krycí dopis, což je formulář, na kterém poškozený požaduje zaslat pojistné plnění na účet autoservisu s tím, že uhradí případný rozdíl.

Likvidátor po posouzení faktury za opravu potvrdí výši plnění, která bude zaslána. Poté se krycí dopis odešle do servisu. Rozdíl (DPH, spoluúčast apod.) doplatí poškozený servisu při převzetí opraveného vozidla.

Dále se můžete obrátit na národní kancelář pojistitelů státu, ve kterém k dopravní nehodě došlo a požádat ji o pomoc. Interní pravidla mezi kancelářemi jsou jedním ze základních pilířů systému zelené karty. Česká kancelář pojistitelů (ČKP) má v tomto případě pouze informační povinnost a není kompetentní vaši záležitost v zahraničí řešit. Na jejím webu si můžete vyhledat, zda má viníkova pojišťovna v ČR škodního zástupce.

S žádostí o pomoc se na ČKP můžete obrátit pouze v případě, že do dvou měsíců od nehody nezjistíte zahraničního pojistitele nebo jeho škodního zástupce v ČR, případně pokud do tří měsíců od nahlášení škody nedojde k pojistnému plnění. Podmínkou však je, že se jedná o škodu na zdraví nebo usmrcení.

Pokud jste byli při nehodě na území cizího státu poškozeni nezjištěným nebo nepojištěným vozidlem, můžete se obrátit na garanční fond země místa dopravní nehody nebo na kompenzační orgán země, ve které má poškozený trvalý pobyt nebo sídlo firmy, s dotazem, jak správně postupovat při uplatnění vašich nároků.

Reklama

Související články

Výběr článků

Načítám