Obecně za povinné ručení zaplatí logicky více ten, kdo častěji havaruje, a to třeba i o desítky procent. Pro pojišťovny jsou rizikovějšími klienty řidiči ve věku do 21 i ve věku nad 75 let. Dalšími faktory určujícími cenu jsou i hustota provozu, počet registrovaných vozidel a četnost jejich využívání. V neposlední řadě pak záleží na tom, zda bydlíte ve městě nebo na vesnici.

„Rozdílnost cen povinného ručení v jednotlivých krajích je určována především odlišnou pravděpodobností dopravní nehody. Zatímco v Praze je riziko bouračky v porovnání s ostatními kraji velmi vysoké, na Vysočině zase nízké,” upozornil Tomáš Čáp ze společnosti Chytrý Honza, která se zabývá analýzou nabídek na trhu.

Do ceny vstupují i bonusy

Analýza cen povinného ručení čtyř největších pojišťoven ukázala, že jednoznačně nejvíce zaplatí pražští řidiči (3703 korun s maximálními bonusy). Průměrná cena s maximálními bonusy řidičů je o více než 600 korun vyšší než v Plzni (3086 korun) a o 850 korun vyšší než v Jihlavě (2835 korun), která je nejlevnější.

Více než tři tisíce potom zaplatí lidé v Hradci Králové (3016 korun), Liberci, Ústí nad Labem a Ostravě (shodně 3046 korun).

V případě varianty bez bonusů jsou ceny ještě rozdílnější. Nejdražší povinné ručení je v Praze (8557 korun). Řidiči tak zaplatí o zhruba 1600 korun více než v Brně (6971 korun) a v Plzni (6964 korun). Méně než šest tisíc korun průměrně zaplatí pouze majitelé aut v Českých Budějovicích (5991 korun).

„Při porovnávání dat nás zaujalo, jak velkou roli hraje v konečné ceně povinného ručení profil řidiče. A to jak jeho věk a řidičské zkušenosti, tak četnost využívání vozidla spojená s místem trvalého bydliště. O těchto složkách, které jsou pro cenotvorbu velmi důležité, se totiž příliš nemluví,” doplnil Čáp.