Sezónní povinné ručení je vhodné pouze pro ty řidiče, kteří si jsou stoprocentně jisti, že svým vozem nebudou několik měsíců v roce vůbec jezdit.

Výhodné je tedy nejen pro sváteční řidiče, ale například i pro majitele motocyklů, kabrioletů nebo také sněžných skútrů, stejně tak pro všechny ostatní, kteří svým autem například nemusejí jezdit do práce a využívají ho třeba jen pro cesty na dovolenou.

S registračními značkami nemusíte do depozitu

Sezónní povinné ručení v současnosti nabízejí například pojišťovny Allianz, Česká podnikatelská (ČPP) či Uniqa. Jeho velkou výhodou je to, že po skončení sezóny, resp. po dobu neaktivity vozidla, nemusí řidiči odevzdat registrační značky do depozitu.

To je velký rozdíl proti tzv. krátkodobému pojištění u povinného ručení, které si můžete sjednat například u České pojišťovny (ČP), ČSOB Pojišťovny, Generali či Direct pojišťovny. U tohoto typu pojištění máte sice také pojištěno jen určité období, ale po jeho uplynutí smlouva končí.

„U krátkodobého pojištění se počítá s tím, že motorista na konci sezóny uloží značky do depozitu a na jaře si je zase vyzvedne. V tomto případě se smlouva uzavírá na tuto přesně vymezenou dobu,” doplnila pro Právo Ivana Buriánková z ČP.

V případě sezónního pojištění motoristé, kteří dopředu vědí, že své vozidlo budou každoročně používat jen po určitou část roku, s pojišťovnou uzavírají smlouvu na dobu neurčitou s vyznačením konkrétních pojištěných měsíců.

„Ve své podstatě se pojistná smlouva v systému chová jako smlouva sjednaná na dobu neurčitou. Počátek i konec sezóny je v ní uveden, a pokud klient nepotřebuje měnit vybranou sezónu, smlouva může existovat několik let bez jakýchkoliv zásahů,” doplnila pro Právo Renata Čapková z ČPP.

Pojištění jen na tři měsíce

Každý motorista, který se pro sjednání sezónního povinného ručení rozhodne, si délku pojištění může zvolit podle svých preferencí. Nejkratší doba pojištění jsou tři měsíce, nejdelší pak u Allianz devět měsíců, u ČPP deset měsíců.

„Máme letní sezónu od 1. dubna do 31. října, a zimní sezónu od 1. října do 30. dubna,” upřesnila Eva Svobodová z Uniqy.

Sezónní povinné ručení využívají především starší řidiči, velmi oblíbené je i mezi motorkáři. Podle vyjádření Václava Bálka z Allianz je o tento typ pojištění mezi řidiči velký zájem.

Motoristé pochopitelně platí jen za měsíce, které mají pojištěné. „Pojistné sezónního pojištění je oproti standardnímu ročnímu pojistnému sníženo přibližně v poměru délka sezóny k délce roku,” uvedla Renata Čapková.

„Pokud řidiči jezdí bez nehod, může být cena jejich sezónního povinného ručení nižší než za dálniční známku nebo jednu plnou nádrž,“ doplnila Veronika Hašplová z Allianz. „Při sjednání přes internet je autopojištění účinné už deset minut po vyplnění příslušného formuláře. Zelenou kartu s měsíční platností majitel vozidla získá obratem na svoji mailovou adresu a její originál dostane poštou hned po zaplacení,“ dodala.

Jestliže motorista vyjede na silnici mimo pojištěné měsíce, musí počítat s tím, že v případě nehody, kterou zaviní, celou škodu zaplatí ze svého. „Takovéto události se stávají a pro nepojištěného řidiče nezřídka mívají bohužel i likvidační dopad,” dodal Václav Bálek.

Lze uzavřít i sezónní havarijní pojistku

Prakticky na stejném principu jako sjednání sezónního povinného ručení funguje i uzavření sezónního havarijního pojištění. Například u pojišťovny Kooperativa si ho můžete sjednat pro motocykly.

„Tento produkt je založený na tom, že motocykl je v době mezi 1. dubnem a 31. říjnem příslušného roku havarijně pojištěn. V případě škody mimo toto období pojišťovna klientovi neposkytne pojistné plnění. Sezónní havarijní pojištění klienti často kombinují s ostatními pojistnými riziky - odcizení, živel či vandalismus, která si pojistí celoročně a mají tak za nižší pojistné zabezpečenu komplexní pojistnou ochranu,” doplnil pro Právo Milan Káňa z Kooperativy.