Na zboží, které nelze bez udání důvodu do 14 dnů vrátit, upozornil Lukáš Zelený, vedoucí právního oddělení dTestu.

Vrácení zájezdu jen se stornopoplatky

Pokud si na internetu koupíte zájezd a z jakýchkoliv důvodů se ho nemůžete zúčastnit, zákon vám umožňuje od smlouvy odstoupit. Počítejte ale, že bez sankce to nebude. Budete muset zaplatit stornopoplatek. A čím později účast na zájezdu zrušíte, tím vyšší bude. Stornopoplatek může nakonec být i ve výši ceny zájezdu.

Podobně je to s přepravou cestujících. Nakupujete-li jízdenky či letenky přes internet, pozorně si přečtěte obchodní podmínky. Ty mohou upravovat možnost odstoupit od smlouvy a nepoužitou jízdenku vrátit, není to však zákonná povinnost přepravce ani zprostředkovatele.

Prodejnímu automatu zboží nevrátíte

„Další oblastí jsou dodávky potravin, nápojů a tzv. jiného zboží běžné spotřeby do domácnosti,” uvedl Zelený.

Vrátit nemůžete ani zboží koupené prostřednictvím prodejního automatu. Jakmile vám automat zboží vydá, nemůžete se domáhat toho, aby si ho vzal zpět.

Zboží na míru je už vaše

Prodejci nelze vrátit zboží, které bylo upraveno na míru podle přání zákazníka. Týká se to především oblečení, které si necháte zkrátit z konfekční velikosti, nebo kusu nábytku, který si necháte seříznout na míru.

Na druhou stranu něco jiného jsou ale různé sestavy komponentů, které dohromady tvoří určitou věc. Pokud si z dílů, stěn a polic necháte sestavit skříň či obývací stěnu a nejedná se o žádnou speciální úpravu tvořenou jen na přání zákazníka, pak se o výjimku nejedná.

Úprava zboží dle přání zákazníka není totiž to samé jako zhotovení věci na zakázku. Vyberete-li si věc z on-line katalogu a bude-li ji muset někdo vyrobit, lhůta na rozmyšlenou běží od doručení výrobku.

Opatrně se zbožím v uzavřeném obalu

Prodejce také nevezme zpět zboží, které je v uzavřeném obalu, a po vyjmutí už ho není možné z hygienických důvodů vrátit. Jedná se zejména o věci, které se používají k intimním potřebám nebo k osobní hygieně, jako jsou například kartáčky na zuby.

Na druhou stranu ne každý obal, který prodejce označí za uzavřený, má funkci hygienické nebo zdravotní ochrany. Například roztržení igelitového sáčku, ve kterém je zabaleno bavlněné tričko, rozhodně nezpůsobí nemožnost ho po vyzkoušení vrátit.

Kupujeme-li hudbu, video či počítačové programy, lze je vrátit jen do okamžiku, než porušíte jejich původní obal.

Když je nechcete na hmotném nosiči (CD, DVD, blue-ray apod.) a po zaplacení si je stahujete rovnou do počítače, pak můžete odstoupit jen do chvíle, než stahování začne. Těžko by prodejce zabránil, aby se obsah kopíroval a spotřebitel si tak udělal prakticky bezplatnou půjčovnu. Z podobných důvodů nelze vrátit ani noviny, periodika a časopisy, nikoliv však knihy.

Pozor na objednání různých typů služeb

S rozmyslem je třeba objednávat služby, jako je ubytování, doprava, stravování nebo jiné náplně volného času, kdy je určeno, v jakém termínu budou poskytnuty. „V takovém případě nemusí být jednoduché se vyvázat a podnikatel může chtít, abyste zaplatili službu, kterou jste si objednali, i když ji nakonec nebudete moci využít,” upozornil Zelený.

Lístky do kina, na koncerty či na sportovní utkání, které nemůžete po zakoupení využít, je pak lepší někomu přenechat, protože neumožní-li to poskytovatel služby ve svých podmínkách sám, nemusí přijmout odstoupení od smlouvy.

Pozvete-li si domů po telefonu opraváře, rovněž uzavíráte smlouvu, kterou nelze zrušit bez udání důvodu. Třeba takovou opravu pračky byste vraceli velmi těžko. Na druhou stranu, pokud opravář při své návštěvě „přibalí” ještě novou vodovodní baterii či náhradní díly, které jste výslovně neobjednávali předem, pak opět máte 14 dní na rozmyšlenou.