„Lidé mají o běžné finanční problematice zažité různé mýty a polopravdy nebo jí prostě jen nerozumějí, čemuž se nelze divit, když je to nikdy nikdo neučil. Dennodenně se o tom při schůzkách s klienty přesvědčují i finanční poradci. Bohužel je to ve chvíli, kdy už zpravidla klienti v předchozím životě kvůli neznalosti přišli o peníze, často přitom zcela zbytečně,“ upozornil Marek Macura ze společnosti Broker Trust.

KOMENTÁŘ DNE:

Jak probíhá Zemanova prezidentská nekampaň - se svoláním první schůze Sněmovny čekal až do nejzazšího možného termínu, vláda tak nejspíš požádá o důvěru až těsně před prvním kolem prezidentských voleb, píše Jiří Pehe. Čtěte zde >>

1. Smlouvy podepíšou bez čtení

Téměř dvě třetiny lidí vůbec nečtou smlouvy. Podepíší a pak se nestačí divit. Celou smlouvu včetně různých dodatků, výluk či ceníků služeb si podrobně a od začátku až do konce přečte jen nepatrný zlomek klientů.

ČTĚTE TAKÉ
Lidé často podepíšou nevýhodnou smlouvu. Pojmy, kterým nerozumí, nečtou

„Podepsat smlouvu, aniž bych si ji přečetl a porozuměl jí, je zásadní chyba. Nikdy byste neměli smlouvu podepisovat ve stresu, ale naopak po důkladném prostudování v klidném prostředí,“ uvedl Macura.

2. Nekontrolují, s kým smlouvu uzavírají

Zpozorněte, pokud je pod smlouvou podepsaný někdo jiný, než s kým jste po celou dobu jednali. Může to totiž znamenat, že dotyčný nemá pro poskytování takových služeb oprávnění a jeho rady nemusejí být kvalitní. Platnou certifikaci finančních poradců si můžete snadno ověřit v registru na stránkách České národní banky.

3. Nejnižší úrok považují za nejlevnější

Rozhodně neplatí, že hypotéka s nejnižší úrokovou sazbou je nejvýhodnější a hlavně nejlevnější. Úroková sazba sice významně ovlivňuje částku, kterou budete měsíčně splácet, ovšem další poplatky, které už nemusí být tak viditelné, mohou hypotéku výrazně prodražit. Například různé druhy připojištění mohou průměrnou sazbu hypotéky zvednout i o několik desetin procenta.

4. Nepočítají s tím, jak banka ocení nemovitost

Banky při výpočtu maximální výše hypotečního úvěru, který klientovi poskytnou, vycházejí ze zástavní hodnoty nemovitosti, tedy částky, na kterou ocení nemovitost. Od kupní ceny se přitom tato částka může významně lišit. Na starší dům s kupní cenou ve výši čtyř miliónů korun tak může jedna banka poskytnout maximální úvěr 3,6 miliónu, zatímco jiná pouze 3,4 miliónu.

Odborníci proto doporučují si zejména u dražších nemovitostí ověřit jejich reálnou hodnotu u odhadce pracujícího pro vícero bank již před podpisem rezervační smlouvy.

5. Zapomínají i na druhou smluvní stranu

Mnoho klientů nepočítá s variantou, že výpověď smlouvy o stavebním spoření může podat jak klient, tak stavební spořitelna.

Spořitelny mají také právo změnit úrokovou sazbu z vkladů, pokud klient splní podmínky pro přidělení cílové částky a nepřijme ho.

6. Nepočítají s poplatky

Uzavření smlouvy o stavebním spoření a zvýšení či snížení cílové částky, kterou chtějí klienti naspořit, mohou být zpoplatněny. Může vás to přijít i na deset tisíc korun, které si spořitelna vezme z vašich vkladů.

7. Ignorují podmínky akcí

Spořitelny často lákají k uzavření stavebního spoření na akce „zdarma“. „Takové akce bývají většinou podmíněny určitým vkladem do určité doby. Pokud tuto podmínku klienti nesplní, poplatek stejně zaplatí,“ upozornil Macura.

8. Myslí si, že pojištění „jen tak“ zanikne

Pokud máte uzavřenou pojistnou smlouvu, u  které jste se zavázali k pravidelným platbám, nemůžete jen tak přestat platit a myslet si, že tím pojištění končí. Pojišťovna sice může pojištění po nějaké době ukončit, ale následně po vás bude vymáhat neuhrazené platby.

9. Jsou přesvědčeni, že úrazové pojištění kryje všechna rizika

Smlouvu je potřeba podrobně prostudovat a ujistit se, jestli se pojištění například vztahuje i na adrenalinové sporty.

10. Neaktualizují pojistnou smlouvu

Aby bylo pojištění efektivní, je potřeba neustále kontrolovat, zda odpovídá aktuálnímu stavu, ať už jde o nemovitost, nebo třeba životní pojistku. Někteří lidé přitom svou pojistnou smlouvu neaktualizují klidně i patnáct let.

ČTĚTE TAKÉ
Češi podceňují hodnotu svého majetku. Podpojištěna je každá druhá domácnost

11. Investují podle médií

Jakmile se v médiích začne mluvit o tom, že stoupají například ceny zlata a investují do něho tisíce lidí, bývá to okamžik, který je vhodný spíš k prodeji než k nákupu. Největší výkony mívá v tento moment komodita či akcie zpravidla za sebou a dá se očekávat minimálně krátkodobý propad její hodnoty.

12. Řídí se minulou výkonností

To, že některý investiční fond v minulosti každoročně vydělával pět procent, neznamená, že tomu tak bude i v budoucnu.