Svou nepříjemnou zkušenost s přístupem cestovní agentury Invia svěřila redakci Práva třiadvacetiletá Tereza S. z Náchoda.

„V červnu jsme si s kamarády z nabídky společnosti Invia vybrali desetidenní zájezd s vlastní dopravou do Chorvatska za zhruba 21 tisíc korun. Odjíždět jsme měli 11. srpna. Na pražské pobočce jsme podepsali smlouvu a zájezd i na místě zaplatili. Ovšem sotva týden před odjezdem nás kontaktovala zaměstnankyně pobočky, že náš zájezd nebyl potvrzen kvůli nadkapacitnímu obsazení hotelu,” uvedla Tereza.

Nejdřív zaplať, až pak zjistíme kapacitu hotelu

Zpráva mladé cestovatele šokovala. „Nechápali jsme, jak je možné, že cestovka si od nás měsíc a půl před odjezdem vybere peníze, sepíše s námi smlouvu, odešle nám závaznou objednávku, a teprve když máme prakticky odjíždět, nám sdělí, že je v našem termínu hotel obsazen,” posteskla si Tereza.

Podle vyjádření Michala Tůmy ze společnosti Invia je zmíněný postup naprosto běžný. „V režimu last minute u zemí Chorvatsko a Itálie se často postupuje tak, že je třeba zaplatit, podepsat cestovní smlouvu a až následně cestovní kancelář zajišťuje ubytování v místě dovolené. Nejde o chybu, ale standardní postup,” uvedl Tůma.

Jenže o tom, že cestovní kancelář bude teprve zjišťovat, zda hotel je volný, či nikoliv, zaměstnankyně klienty neinformovala. Ti v domnění, že je vše v pořádku, mezitím investovali peníze do nákupu dálničních známek na konkrétní termín či pojištění auta.

Neaktuální nabídka zájezdů

Bohužel zrušeným zájezdem nepříjemnosti neskončily.

„Zaměstnankyně pobočky nám zároveň řekla, ať si z jejich internetové nabídky vybereme jiný nám vyhovující zájezd. Našli jsme dva na stejný termín i s možností vlastní dopravy. Ovšem na pobočce nám sdělili, že jeden není volný a druhý je možný pouze s autobusovou dopravou, ne vlastním autem. Zarazilo nás, proč je tedy Invia nabízí, když ve skutečnosti nejsou k dispozici,” řekla Právu Tereza.

Michal Tůma redakci sdělil, že nabídku zájezdů aktualizují, jak jen to je možné. „Některé se aktualizují každých 15 minut, některé jednou denně, výjimečně i déle. Mimo pravidelné automatické aktualizace kdykoliv náš prodejce zjistí vyprodanost termínu, tak to zareportuje a do druhého dne mizí z nabídky.”

Ovšem i přesto, že zaměstnankyně zjistila, že nabídka na internetu neodpovídá skutečnosti, oba zájezdy na vyprodané termíny byly v nabídce i několik dalších dní. „Dokonce jsme mezi nabízenými zájezdy našli na námi vybraný termín i ten, který nám byl z důvodu obsazeného hotelu zrušen,” doplnila Tereza.

Dlouhá cesta k penězům

Vzhledem k tomu, že cestovní agentura nedokázala klientům nabídnout vhodnou alternativu, domluvili se na zrušení smlouvy a vrácení peněz. Klienti je pochopitelně chtěli mít k dispozici co nejdříve, měli v úmyslu zkusit štěstí jinde, do termínu plánovaného odjezdu jim zbývalo jen několik dní.

Proto požadovali vrácení peněz v hotovosti, což ale zaměstnankyně odmítla. „Argumentovali jsme tím, že zájezd jsme uhradili v hotovosti a hotové peníze tedy chceme zpátky. Bylo nám ale sděleno, že to není možné, finance nám mohou pouze vrátit na účet,” uvedla Tereza.

Zaměstnankyně jim alespoň slíbila, že domluví urgentní platbu, aby měli peníze co nejdříve. „Bohužel ani tento slib nebyl dodržen. V den, kdy jsme dle domluvy měli mít finance na účtě, nám ještě ani nebyly poslány. Bylo to k vzteku, zájezd nám nevyšel, neměli jsme ani peníze a za pojištění a dálniční známky jsme vyhodili tisíce,” posteskla si dívka redakci s tím, že peníze o několik dní později na účet přišly.

Podle vyjádření Michala Tůmy je možné peníze klientovi vyplatit zpět i v hotovosti. „Dle obchodních podmínek peníze vracíme standardně do sedmi dní,” doplnil Tůma.

Klienti mohou žádat náhradu

Redakce požádala o vyjádření k případu mladých cestovatelů vedoucího právního oddělení dTestu Lukáše Zeleného.

„Je-li uzavřena závazná objednávka a podepsána smlouva o zájezdu, musí na jejím základě cestovní kancelář plnit. Pokud dojde k odstoupení od smlouvy tak, jak tomu bylo v tomto případě, mohou klienti požadovat náhradu za ztrátu radosti z dovolené. Mají také nárok na kompenzaci již vynaložených nákladů za nakoupené dálniční známky apod.,“ uvedl Zelený.

Odpovědnost za ztrátu radosti z dovolené, resp. újmu za narušení dovolené, přinesl loni do úpravy smlouvy o zájezdu (dříve smlouvy cestovní) Nový občanský zákoník. Náhrada za ztrátu radosti z dovolené by měla být hrazena zejména v případech, kdy je zájezd zcela zrušen nebo podstatně zkrácen.